پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > گفتگویی خواندنی با پیرترین زن بدنساز دنیا

گفتگویی خواندنی با پیرترین زن بدنساز دنیا

خواندني ها | ۲۷ تیر۱۳۹۵ | 125 بازدید | نظرات

حساب کنید ببینید تا به حال چند بار در زندگی به خودتان قول داده‌اید که از شنبه ورزش می‌کنم یا از شنبه رژیم می‌گیرم؟ اگر اراده داشته باشید «شنبه» برای‌تان شروع درپیش‌گرفتن سبک‌ زندگی جدید و بهتری می‌شود. برنامه زندگی روزمره‌تان مرتب می‌شود و در آخر از خودتان راضی خواهید بود. سعی کنید ورزش‌کردن مرتب را از سن پایین شروع کنید تا برای‌تان تبدیل به عادت شود و برای خودتان هدف‌گذاری کنید. اما اگر میانسال شده‌اید و برنامه ورزشی در زندگی روزمره‌تان ندارید باید بگوییم که هنوز هم دیر نشده است. وقتی داستان این مادربزرگ ورزشکار و خوش‌اندام را بخوانید، روزنه امیدی در دل‌تان روشن خواهد شد!
ارنستین شفرد، زن آفریقایی آمریکایی ۸۰ ساله بدن‌سازی است که به پیرترین بانوی بدن‌ساز دنیا معروف است و نامش در رکوردهای جهانی گینس هم ثبت شده است. شفرد در دوران جوانی‌اش چند سالی در بالتیمور مدل بوده است اما در ۵۶ سالگی وقتی می‌بیند که بدنش چقدر از فرم افتاده، به همراه خواهرش تصمیم می‌گیرند که به کلاس‌های ایروبیک بروند. خواهر ارنستین شفرد در سال ۱۹۹۲ بر اثر آنوریسم مغزی جان خود را از دست داد اما ارنستین شفرد روحیه خود را نباخت و ورزش حرفه‌ای را ادامه داد و مقام‌های زیادی هم کسب کرد. امروز شفرد الهام بخش خیلی از بانوان میانسال دنیا است و موفقیت امروزش را با انتشار کتابی به نام «ارنستین شفرد تمام‌نشدنی» جشن گرفته است. در این کتاب او درباره رازهای سلامتی و سرزنده بودنش نوشته است. قسمت‌هایی از این کتاب را بخوانید تا برای‌تان انگیزه‌ای ایجاد شود:

photo گفتگویی خواندنی با پیرترین زن بدنساز دنیا

– سن چیزی جز یک عدد نیست.  شفرد عقیده دارد که از فرم افتادن بدن در میانسالی در واقع یک انتخاب است و نه یک اجبار!
– سالم بخورید. شفرد روزانه ۱۷۰۰ کالری به بدن می‌رساند که این رژیم شامل سفیده تخم مرغ، مرغ و سبزیجات است.
– هر روز تمرینات تکراری انجام دهید. شفرد در مصاحبه‌اش با اپرا وینفری فاش کرد که «من هر روز تمرینات تکراری انجام می‌دهم که این برنامه روزانه ساعت ۳ یا ۴ صبح با ۱۰ مایل دویدن شروع می‌شود.
– کاری که دوست دارید انجام دهید را پیدا کنید. این مربی فیتنس مردم را تشویق می‌کند ورزش را به شکلی که دوست دارند انتخاب کنند. او به اپرا گفت: همه نمی‌خواهند یک بدنساز باشند، همه نمی‌خواهند یک دونده شوند. پس چیزی را انتخاب کنید که دوستش دارید.
– چیزی برای انگیزه داشته باشید. شفرد قدرت را در عبادت می‌بیند و می‌گوید که بیشترین انگیزه‌اش را مدیون خواهرش است.
هیچکس بدش نمی‌آید که مانند شفرد در سن بالا بدنی سالم و خوش اندام داشته باشد. اما ببینیم که آیا ما هم می‌توانیم مانند او چنین برنامه منظم و بی نقص روزانه‌ای داشته باشیم؟
۲:۳۰ بامداد: بیدار می‌شود و مراقبه می‌کند و دعاهایی از انجیل می‌خواند. کمی شیرینی حلقه‌ای با کره بادام زمینی و سفیده تخم‌مرغ آبپز می‌خورد و نیم لیتر آب می‌نوشد.
۳:۴۵ بامداد: به سمت پارک نزدیک خانه‌اش می‌رود و ۱۶ کیلومتر می‌دود. به خانه بازمی‌گردد برای صبحانه جوی دوسر، سه سفیده تخم‌مرغ آبپز و یک قاشق گردو می‌خورد و ۲۵۰ میلی لیتر سفیده تخم‌مرغ خام می‌نوشد.
۸ صبح: با سالن ورزشی می‌رود و ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه تمرین می‌کند.
۱۰ تا ۱۱ صبح: یک گروه مرد و زن قدیمی را تمرین می‌دهد. پیرترین زن ۸۹ ساله است.
۱۱: ۵ تا ۶ زن را در سالن ورزشی تمرین می‌دهد. ۲۵۰ میلی لیتر دیگر سفیده تخم‌مرغ خام می‌نوشد.
۱ بعد از ظهر: به خانه می‌رود یک کنسرو ماهی تن، یک پیمانه اسفناج، نصف پیمانه سیب زمینی شیرین می‌خورد و ۲۵۰ میلی لیتر آب می‌نوشد. استراحت می‌کند.
۶ تا ۷ شب: یک کلاس دیگر در سالن ورزشی دارد. بعد به خانه می‌رود و گوشت بوقلمون، برنج قهوه‌ای، بروکلی، سفیده تخم‌مرغ و کلی آب می‌خورد.
۱۰ تا ۱۰:۳۰ شب: یک لیوان دیگر سفیده تخم‌مرغ خام می‌نوشد و می‌خوابد.
در ادامه، مصاحبه تازه شفرد با مجله تایمز را می‌خوانیم:

photo گفتگویی خواندنی با پیرترین زن بدنساز دنیا

چه چیزی شما را با انگیزه نگه داشته است؟

شفرد: من به خواهرم قول داده بودم که رویاهایش را دنبال کنم و رویاهای او تبدیل به رویاهای من شدند. او گفت ما باید انگیزه و الهام بخشی برای دیگران باشیم تا سالم و شاد زندگی کنند و به آنها بفهمانیم که سن تنها یک عدد است و همه می‌توانند خوش‌اندام باشند. بعد از اینکه خواهرم را از دست دادم، دچار فشار خون بالا، حملات عصبی، کلسترول بالا و بیماری‌های دیگر شدم که خدا را شکر توانستم به کمک خانواده‌ام دوباره روی پاهای خودم بایستم و دویدن را شروع کردم. فهمیدم که نیازی نیست که همه قرص‌هایم را بخورم. فشار خونم پایین آمد، دیگر غمگین و افسرده هم نبودم. کسانی که می‌شناختم و نمی‌شناختم مرا تشویق می‌کردند که ادامه دهم. آنها به من گفتند که من و رویاهای خواهرم چقدر به آنها کمک کرده است. پس تا وقتی که جان در بدن دارم، به همین کار ادامه خواهم داد.

آیا به دنبال کسی برای انگیزه بودید؟
شاید خنده‌دار باشد اما من عاشق سیلوستر استالون هستم. شخصیت راکی الهام بخش من بوده است و من دریافته تم که مهم نیست چقدر سخت تمرین می‌کنی، چگونه ادامه دادن مهم‌تر است. پیروزی هم همین‌گونه به دست می‌آید. فیلم راکی من را برای غلبه به دنیا آماده کرد. من از توانایی‌هایم استفاده کردم تا دنیا را دوست بدارم و سالم باشم و روح خواهرم را زنده نگه دارم. روش من این است که تعیین شده و با دل و جان و منظم تمرین کنم و خوش‌اندام باشم.

چگونه شد که به بدنسازی روی آوردید؟
وقتی من و خواهرم شروع به ورزش کردیم او گفت: «قرار است ما دو تا از پیرترین رقیبان برای بدنسازان باشم و اسممان در گینس ثبت شود» قبل از اینکه او بمیرد نگاهی به من کرد و گفت:«من نتوانستم کاملش کنم اما تو کاری را که شروع کرده‌ایم را ادامه بده. تو باید نامت در گینس ثبت شود و یک بدنساز شوی.» من با یوحنی شمبورگر، مرد شایسته سابق تمرین می‌کردم و به طور حرفه‌ای از سن ۷۱ سالگی شروع کردم. او گفت:«تو قرار است سفری طولانی داشته باشی و باید هر چیزی را که می‌گویم رعایت کنی. آیا می‌توانی از پسش بر بیایی؟» من هم سرم را تکان دادم و گفتم بله. در عرض ۷ ماه او مرا برای سکوی مسابقات آماده کرد.

وقتی شما و خواهرتان  شروع به ورزش کردید، شما ۵۶ سال داشتید. دیدگاه شما در آن زمان نسبت به فیتنس چه بود؟
من زن شیکی بودم. دلم نمی‌خواست هیچ ورزشی کنم. خواهرم خیلی فعال بود. وقتی او شروع به تمرین کرد ۴۵ کیلو داشت و پوست و استخوان بود. او برای رسیدن به وزن ایده آل ۶۳ کیلو باید وزن اضافه می‌کرد که موفق هم شد. من ۶۵ کیلو بودم و باید کمی وزن کم می‌کرد چون سلولیت داشتم و پشت پاهایم پر از چربی بود. وای خدای من! آنها افتضاح بودند. من و خواهرم برعکس همدیگر بودیم.

تا به حال وسوسه شده‌اید که رژیم‌تان را بشکنید؟
واقعا نه چون من مشکل رفلاکس معده دارم و باید حواسم باشد. اما هیچ قرصی برایش نمی‌خورم چون می‌دانم که کدام خوراکی‌ها برایم بد است. هیچ وقت برای پیتزا ضعف نمی‌کنم چون می‌دانم چه بلایی سرم خواهد آورد. برای کیک شکلاتی و مرکبات هم ضعف نمی‌کنم. چون می‌دانم تاثیر بدی روی مری ام خواهند گذاشت.  من دوست دارم لباس‌های جذب بپوشم و از پوشیدن این لباس‌ها لذت می‌برم. این لباس‌ها را تا چند سال پیش نمی‌توانستم بپوشم!

photo گفتگویی خواندنی با پیرترین زن بدنساز دنیا

ایمان شما بزرگترین قسمت از زندگی شما است. تا به حال چگونه کمک‌تان کرده است؟
برای اینکه بتوانم روی پاهایم بایستم خیلی دعا کردم. اوایل که خواهرم از دنیا رفت، نمی‌خواستم به کلیسا بروم. یک روز مادرم به من گفت: «۱۰ چیز را نام ببر که خدا برای به این سن رسیدنت انجام داده است.» من گفتم نمی‌توانم چون از دست خدا عصبانی هستم. اما یک شب خواهرم به خوابم آمد و گفت: «کاری را که گفته بودم را انجام ندادی.» من تا مدتی در فکرش بودم و بالاخره یک روز به کلیسا رفتم و در آجا سرودی شنیدم که اشکم را جاری کرد: «خدایا من اینجا هستم. خدایا این من هستم. وقتی شبها صدایم می‌زنی من تو را می‌شنوم. هر کجا که بگویی می‌روم. مردمانت را درقلبم نگه می‌دارم.» چیز دیگری که یادم می‌آید این است که گفتم: مرا به لذت بندگی ات بازگردان. لذت یک روز جدید را به من بازگردان. به من عشقی را عطا کن که پیش از این داشتم. «از آن روز به بعد، عزمم را جزم کردم و کاری را کردم که الان می‌کنم.»

برای افراد بالای ۵۰ سال که می‌خواهند خوش اندام باشند چه توصیه‌ای دارید؟
من به افرادی که تا این سن هیچ ورزشی نکرده‌اند توصیه می‌کنم که خیلی خیلی آرام این کار را شروع کنند. جفت پا نپرند، چون ممکن است باعث توقف‌شان شود. کمی وقت بگذارید تا بفهمید چه کاری دوست دارید انجام دهید. شاید پیاده روی را دوست داشته باشید. با آن کار هم می‌توانید خوش اندام شوید. بعضی‌ها ایروبیک در استخر را ترجیح می‌دهند و بعضی‌ها وزنه‌برداری یا رقص. رشته‌ای که دوست دارید را انتخاب کنید و رهایش نکنید. اما به خاطر داشته باشید که هر رشته‌ای که انتخاب می‌کنید، برنامه‌ریزی شده باشد، با جان و دل انجام دهید و منظم باشید. من برای خوش‌اندام بودن ۴ مرحله دارم: تغذیه درست، نوشیدن مقدار زیادی آب، انجام حرکات مقاومتی و چند حرکت قلبی عروقی. به هر کسی که می‌گوید شما برای شروع کردن پیر هستید گوش نکنید. به محض اینکه شروع کردید، زندگی جدیدی را تجربه خواهید کرد.


جدیدترین مطالب

امروز یکشنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۵

نظرات