پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سينمايي > حمله شدید رسانه های اصول گرا به فیلم فروشنده اصغر فرهادی

حمله شدید رسانه های اصول گرا به فیلم فروشنده اصغر فرهادی

سينمايي | ۲۶ مرداد۱۳۹۵ | 300 بازدید | نظرات

سایت «سوره سینما» وابسته به حوزه هنری با انتشار مطلبی بسیار تند درباره فیلم «فروشنده» به شدت به اصغر فرهادی حمله کرده است. این مطلب با تیتر «علیه غیرت؛ قیصرکشی در فروشنده» برداشت و محتوایی شبیه به مطالبی دارد که نشریه «یالثارات» و دیگر رسانه‌های مخالف دولت درباره فیلم جدید اصغر فرهادی نوشته‌اند. انتشار این مطلب در سایت وابسته به حوزه هنری وابسته با عنوان «نگاه سوره سینما به تازه‌ترین فیلم اصغر فرهادی»، شایعه‌ها درباره اعمال تحریم حوزه هنری علیه «فروشنده» را تقویت می‌کند.

photo حمله شدید رسانه های اصول گرا به فیلم فروشنده اصغر فرهادی

نویسنده این مطلب که «کارشناس ارشد مدیریت رسانه» معرفی شده است، بعد از تعریف خط داستانی فیلم جدید اصغر فرهادی، آن را با نمایشنامه «مرگ فروشنده» آرتور میلر و داستان «گاو» غلامحسن ساعدی مقایسه کرده و با نقل قولی از فرهادی نتیجه می‌گیرد که پیام فیلم چنین است: «یعنی خیلی صریح و بدون پیچیدگی کارهای پیشین خودش، پیامش را مستقیما به مخاطب می گوید: خشمگین نشو! حتی اگر خشمت دلیل موجهی دارد، به دنبال انتقام نباش حتی اگر به ناموست تجاوز کردند، ببخش و فراموش کن،خشم و انتقام جویی زندگی را به کام خود و دیگران تلخ می کند.»
در ادامه مطلب فرهادی متهم به سیاه‌نمایی هم شده است: «فروشنده برخلاف آثار پیشین فرهادی، خیلی شفاف و واضح پیام می دهد، می گوید در ایران هنر آزاد نیست، تئاتر سانسور می‌شود و هر شب ناظر نمایش می آید و ایراد میگیرد، مدرسه و نظام آموزشی کتاب غیر درسی را برای دانش آموزان خطرناک می‌داند و از فکر کردن بچه ها می ترسد و محدودیت ها برای اجرای داستان -مثل محدودیت در برهنه نمایش دادن فاحشه در تئاتر- را به سخره می گیرد و آن را مسخره می داند.»
نویسنده در ادامه با مقایسه فیلم فرهادی با آثار مسعود کیمیایی و ناصر تقوایی به این نتیجه می‌رسد که «فروشنده» علیه «غیرت» است: «اگر سی-چهل سال قبل قهرمان سینمای ایران «قیصر» و «صادق کرده» بودند که برای ناموسشان سه برادر آق منگل را می‌کشتند یا ۹ راننده کامیون را برای لکه دار کردن عصمت همسرشان به مسلخ می‌بردند، امروز فرهادی نسخه دیگری پیچیده است و می گوید، از این فضای سنتی باید به  فضای مدرن عبور کرد، دیگر زمان انتقام و خشم نیست، حالا دوره بخشش و فراموشی است، فرهادی به وضوح قیصرکشی می کند و از تقوایی و کیمیایی عبور می کند و حرف تازه ای دارد، غیرت برای دوران سنت بود، در دوران مدرن این چیزها مایه دردسر است.»
محمدرضا باقری که نویسنده این یادداشت است، در بند آخر مطلب خود، پایان‌بندی فیلم را «چندش‌آور» توصیف کرده است. او سردبیر سابق خبرگزاری دانشجو است.


جدیدترین مطالب

امروز شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۵

نظرات