پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

خواندني ها | ۱۴ مرداد۱۳۹۵ | 101 بازدید | نظرات

تالار وحدت روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد. از برگزاری جشن حافظ که هنوز بعد از گذشت چندین روز، عکس هایش و حواشی مربوط به لباس هنرمندان و مخصوصاً بانوان حاضر در این جشن، نقل دورهمی‌های مجازی است و انتقادات وارد و ناوارد را به همراه دارد تا برگزاری کنسرت گروه تازه‌تأسیس «خنیاگران مهر» با همنوایی محمد معتمدی که در شب ۵ مردادماه روی صحنه رفت. از اتفاقات خوشایندی که در این کنسرت افتاد، حضور بانوان نوازنده در این گروه بود که صدای سازشان با نوای محمد معتمدی روی استیج تالار وحدت پیچید.
هدیه آقای خواننده به آقای خواننده؛ کت جادویی
این کنسرت در ظاهر برگزاری، اتفاقات متفاوتی نیز به همراه داشت؛ از لباس خود معتمدی تا چیدمان صحنه. معتمدی که معمولاً با تیپ رسمی و کت و شلوار در اجراها و محافل رسمی حاضر می‌شود، این بار نیز بر اساس همان قاعده و البته سرتا پا مشکی لباس پوشیده بود اما کتی که بر تن داشت یک کت کلاسیک شش‌دکمه با یقه پهن براق بود که در طول اجرا راز آن را فاش کرد. این کت هدیه کوروس سرهنگ‌زاده خواننده پیشکسوت ایرانی است که در این کنسرت حضور داشت و توسط خود او به معتمدی هدیه شده بود و در حقیقت کتی بود که خود سرهنگ‌زاده آن را به تن می‌کرده است و معتمدی به پاس قدردانی و احترام به این خواننده نامدار آن را برای پوشش خود در این شب انتخاب کرده بود. انتخابی کلاسیک که هم با پوشش نوازندگان و هم با اشعار و محوریت کنسرت و همچنین نورپردازی سن هماهنگی داشت.

photo جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

کفش مشکی برای موسیقی فاخر
او شلواری پارچه‌ای و رسمی و هم‌چنین کفشی رسمی پوشیده بود که هر بار هنگام حضور روی سن با قدم‌های محکم و صدای کفشش حضور خود را به  روی صحنه اعلام می‌کرد تا حضور خود را در سکوت تماشاگران با شکوه بیش‌تری اعلام کند. انتخاب او برای شلوار و کفش نیز رنگ مشکی بود. مشکی از انتخاب‌های کلاسیکی است که هم فاخر است، هم برای پوشش شب مناسب است و هم این‌که معمولاً به هر رنگ پوستی و هر استایلی می‌آید.

photo جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

مد پیراهن و دامن‌های مانتونما به موسیقی هم رسید!
لباس بانوان نوازنده نیز لباس‌هایی بلند و مشکی بود که با شال‌های رنگی که برای پوشش سر انتخاب شده بود، جلوه و دید بصری خوبی داشت. همچنین به لحاظ برش و دوخت، آنان را کشیده و بلندتر نشان می‌داد. گویا اقبال لباس‌های بلند این روزها زیاد شده است و در جشن حافظ نیز لباس‌هایی با این مدل طراحی، خودنمایی و البته سروصدای زیادی هم به پا کرد؛ لباسهایی که هم در هیبت پیراهن خود را جا داده و هم در مقام مانتو ادای دین می‌کند. بالاتنه کوتاه و قالب بر تن با دامن‌هایی که از کمر کلوش می‌شود و تا روی پا امتداد دارد، مانتوهای مد شده این روزهاست که هم کلاسیک است و برای محافل رسمی برازنده و هم برای زنان ایرانی که محدودیت در پوشش لباس برای چنین مراسمی دارند انتخاب شکیل و زیبایی است که به بهتر دیده‌شدن فرم ساختاری استایل بدن کمک می‌کند در عین اینکه پوشیدگی لازم هم در آن لحاظ شده است.

این بانوان هنرمند برای پوشش سر از روسری‌های بزرگ در چند رنگ استفاده کرده بودند که  آن را دور سر پیچیده و گره آن را جلو قرار داده بودند که هم تنوع باشد و هم در طول اجرا هنگام ساززدن روی سرشان ثابت بماند.

photo جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

چیدمان نوستالژیک صحنه
اما صحنه و تفاوت آن، وجود چند المان چیده‌شده روی استیج بود. یک گرامافون، یک آینه و شمعدان با شمع‌های روشن روی یک چهارپایه چوبی که به عنوان کنسول از آن استفاده شده بود و با یک ترمه پوشانده شده بود یک جفت لاله یک جالباسی که چند لباس هم به آن آویزان بود که این‌ها پشت سر گروه قرار داشت و دو صندلی چوبی قدیمی  که بغل هر یک، آلبومی قدیمی قرار داشت و یک جفت پوتین که وسط صحنه و در جلوی گروه خودنمایی می‌کرد و در نگاه اول چیدمان یک صحنه تئاتر را به خاطر می‌آورد.

photo جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

اما برای اجرای یک کنسرت تنها چیزی که به ذهن بیننده می‌آورد ایجاد یک فضای نوستالژیک و قدیمی است که در خود خاطره‌ها دارد؛ خاطره‌هایی که هر بیننده‌ای می‌تواند آن را در آلبوم خاطرات خود ورق بزند و شاید جلوبودن صندلی‌ها و آلبوم‌ها همین نشستن و دیدن است و وجود پوتین، المانی از ردپای آن خاطره‌ها. خاطره همان آیینه و شمعدان و ترمه که پشت سر گذاشته شده است و نوایی که روزی با گرامافون شنیده می‌شد. که البته می‌توان بر آن نقد هم داشت. المانی مانند چوب‌لباسی منحصر به همان صحنه تئاتر باشد هم خوشایندتر است و هم مقبول‌تر. یا پوتینی که جلوی صحنه گذاشته شده بود و ذهن افراد را درگیر خود کرد بی‌آن‌که جوابی درخور به آن‌ها بدهد.

photo جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی
photo جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

photo جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

نورپردازی در دهه سی شمسی
نورپردازی نیز به مثابه همان صحنه تئاتر بود. زمانی که هر نوازنده  با محوریت ساز خود در جلوی صحنه با همراهی گروه به اجرا می‌پرداخت، نور هم بیشتر متمرکز بر همان نقطه می‌شد تا به بیشتر دیده‌شدن آن هنرمند بیانجامد و در زمان‌های دیگر کل صحنه را روشن می‌کرد. می‌توان گفت نورپردازی هم کلاسیک بود و یادآور اجراهای هنرمندان در گذشته. اجراهایی که در فیلم‌ها می‌بینیم و دهه ۳۰ و ۴۰ شمسی و ۶۰ میلادی را به یادمان می‌آورد.

photo جزییات حضور زنان نوازنده در کنسرت محمد معتمدی

و در نتیجه…
اگرچه در این کنسرت، همه چیز از لباس و چیدمان گرفته تا نور و صحنه سعی در ترسیم فضایی سنتی و قدیمی داشت، اما اشعار محدود به ادبیات کهن نبود و اشعار معاصر هم در آن خوانده شد و در بخش‌هایی هم که ارکستر، قطعات بی‌کلام را اجرا کرد.
در مجموع رد پای زنانه هنرمندانه‌ای در این کنسرت به چشم می‌آمد که  می‌توان آن را از اتفاقات فرخنده این روزهای موسیقی ایران دانست که می‌تواند سرآغازی برای دیگران باشد.


جدیدترین مطالب

امروز سه شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۵

نظرات