پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > بهترین روش های طبیعی برای حفظ تعادل هرمونهای بدن

بهترین روش های طبیعی برای حفظ تعادل هرمونهای بدن

سلامت | ۴ آذر۱۳۹۵ | 5 بازدید | نظرات

سطوح هورمون ها در بدن انسان از اهمیت بسیاری برخوردار است و میزان بیش از حد به همان اندازه میزان کم می تواند خطرناک باشد. خوشبختانه با انجام و رعایت برخی موارد به صورت روزانه می توانیم هورمون ها را در حالتی متعادل نگه داریم.

تستوسترون

تستوسترون، شناخته شده‌ترین هورمون مردانه است. هنگامی که ترشح این هورمون افزایش می یابد، استخوان و عضله تقویت می شوند. تستوسترون هورمونی کلیدی در دوران بلوغ و بزرگسالی است و آقایان برای تولید اسپرم به آن نیاز دارند. تستوسترون بر میل جنسی و سطوح انرژی تاثیرگذار است.

photo بهترین روش های طبیعی برای حفظ تعادل هرمونهای بدن

رژیم غذایی نقش قابل توجهی در سطوح هورمون تستوسترون ایفا می کند. محصولات تهیه شده از سویا مانند توفو، آرد سفید یا الکل می توانند سطح این هورمون را کاهش دهند. در سمت مثبت، مواد غذایی مانند انگور، ماهی تن، انار و تخم مرغ از جمله گزینه هایی هستند که ترشح تستوسترون را تقویت می کنند.

استروژن

رژیم غذایی در تغییرات هورمون استروژن نیز موثر است. استروژن هورمونی زنانه است که چرخه قاعدگی را تنظیم می کند و بر رشد پستان و همچنین محافظت از استخوان ها هم در بانوان و هم در آقایان تاثیرگذار است. تثبیت وزن می تواند به حفظ سطوح هورمون استروژن کمک کند. وزن کم می تواند تولید این هورمون را در بدن کاهش دهد، در شرایطی که سطوح بالای استروژن مانند نوعی که با سرطان پستان پیوند خورده است، با چاقی در ارتبط است.

photo بهترین روش های طبیعی برای حفظ تعادل هرمونهای بدن

مصرف غلات کامل (سبوس دار)، سویا و میوه ها و سبزیجات تازه به ویژه بروکلی، گل کلم و کلم می تواند به حفظ سطوح سالم از استروژن کمک کند.

آدرنالین

آدرنالین که با استرس پیوند خورده است، طی موقعیت های حساس و مبارزه ای از طریق باز کردن مسیرهای هوا، افزایش جریان خون به عضلات مهم و تقویت استقامت انرژی بیشتری را در اختیار بدن انسان قرار می دهد. اما میزان بیش از اندازه آدرنالین در شرایطی که با عاملی خطرآفرین مواجه نیستیم موجب سرگیجه، تحریک پذیری، بی قراری و دیگر نشانه های مرتبط با اضطراب می شود. یکی از بهترین روش های کنترل آدرنالین مدیریت استرس است.

photo بهترین روش های طبیعی برای حفظ تعادل هرمونهای بدن

برخی روش های طبیعی برای کاهش استرس شامل مدیتیشن و فعالیت جسمانی می شوند. تمرینات تمرکز حواس به کاهش اضطراب کمک می کنند و تمرکز حواس را به محیط اطراف باز می گردانند. این تمرینات می توانند شامل نفس عمیق، نوشیدن یک نوشیدنی گرم یا به سادگی گوش دادن به صداهای اطراف باشند.

کورتیزول

کورتیزول هورمون دیگری است که با استرس پیوند خورده است. طی موقعیت های حساس و استرس‌زا، این هورمون تعادل مایع بدن و فشار خون را حفظ می کند. خارج از این موقعیت ها، کورتیزول بر میل جنسی، سیستم ایمنی و گوارش تاثیرگذار است. 

photo بهترین روش های طبیعی برای حفظ تعادل هرمونهای بدن

اما بالا باقی ماندن سطوح این هورمون به صورت مزمن می تواند سرکوب سیستم ایمنی، میل جنسی و افزایش فشار خون را به همراه داشته و همچنین، به تغییرات فیزیکی مانند آکنه و چاقی منجر شود. مدیریت استرس همان گونه که برای هورمون آدرنالین گفته شد، اثری مشابه بر هورمون کورتیزول خواهد داشت.

انسولین

در مقادیر مناسب، ورزش می تواند برای سطوح انسولین مفید باشد، به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت، زیرا حساسیت بدن به انسولین را افزایش می دهد. سطوح قند خون با کمک این هورمون کاهش خواهد یافت.

photo بهترین روش های طبیعی برای حفظ تعادل هرمونهای بدن

اما برای افراد مبتلا به دیابت، نظارت هم بر انسولین و هم قند خون عامل کلیدی است و از ورزش بیش از اندازه باید پرهیز کنند. فعالیت جسمانی بیش از اندازه بدون تنظیم سطوح قند خون می تواند به هیپوگلیسمی (قند خون پایین) منجر شود و به طور بالقوه موجب مشکلات سلامت جدی می شود.


جدیدترین مطالب

امروز جمعه ۱۹ آذر ۱۳۹۵

نظرات