پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > چگونه در خانه ماست یونانی درست کنیم

چگونه در خانه ماست یونانی درست کنیم

خواندني ها | ۲۸ تیر۱۳۹۷ | 267 بازدید | نظرات

ماست یونانی تقریبا دو برابر ماست معمولی پروتئین دارد وهمین علت سبب محبوبیت این ماست بین افرادی که رژیم لاغری دارند شده است.
ماست یونانی از ماست معمولی کربوهیدرات کمتری دارد ، بنابراین بهترین ماست برای افراد دیابتی است.
ماست معمولی تقریبا سه برابر ماست یونانی کلسیم دارد بنابراین افرادی که نیاز به کلسیم دارند بهتر است ماست معمولی استفاده کنند.
ماست معمولی تقریبا دو برابر ماست یونانی سدیم دارد.
ماست یونانی در مقایسه با ماست معمولی کالری کمتری را داراست.
ماست یونانی غلیظ تر و خامه ای تر از ماست معمولی غلیظ تر و خامه ای تر است و در اثر حرارت دلمه نمی بندد بنابراین می توان از آن در آشپزی استفاده کرد.

photo چگونه در خانه ماست یونانی درست کنیم

در این مطلب روش تهیه ماست یونانی در خانه آموزش داده میشود:

مواد لازم برای تهیه ماست یونانی
چهار و نصفی فنجان شیر بز یا شیر گاو ( ۹۰۰ میلی لیتر )
نصف فنجان خامه ( ۱۰۰ میلی لیتر )
یک چهارم فنجان ماست ساده ( ۵۰ میلی لیتر )

اگر ماست ساز در خانه داشته باشید، درست کردن ماست بسیار آسان تر خواهد شد. فقط باید تمام مواد اولیه را اضافه کنید و بگذارید حداقل هشت ساعت تخمیر شود. زمانی که زمان گذشت ، محتویات ماست را درون یک ظرف جداگانه قرار دهید و آن را ۴ ساعت داخل یخچال قرار دهید.
دستورالعمل درست کردن ماست یونانی به روش سنتی
درست کردن ماست خانگی به روش سنتی بسیار ساده است، درست مثل روشی که قرن ها درست می کردیم. نیاز به کمی صبر دارد چون تخمیر آن زمان می برد اما قطعا سالم ترین ماست است.

چگونه ماست یونانی خانگی درست کنیم
۱. برای شروع، تمام مواد لازم را داخل قابلمه روی حرارت متوسط اضافه کرده و آن را بجوشانید. دمای ایده آل حدود ۱۸۵ درجه فارنهایت – ۸۵ درجه سانتیگراد است. اگر دماسنج در آشپزخانه داشته باشید ، ایده خوبی است که ازآن استفاده کنید. اگر ندارید ، می توانید با انگشت آن را تست کنید .

۲. اجازه دهید شیر بعد از رسیدن به جوش ۵ دقیقه بجوشد و آب اضافه آن تخمیر شده تا ماست بهتری داشته باشید ؛ وقتی به جوش آمد، بگذارید ۱۵ دقیقه در دمای محیط باقی مانده و خنک شود. دمای مناسب ۴۳ درجه سانتیگراد است که برای اندازه گیری دمای شیر بهتر است از دماسنج استفاده کنید ولی اگر دماسنج نداشتید، انگشت کوچک دست خود را داخل شیر فرو ببرید و چند ثانیه صبر کنید، درصورتیکه دست شما نسوزد دمای شیر مناسب است ؛ دمای شیر باید کمی بیشتر از دمای بدن شما باشد.

۳. مایه ماست را داخل کاسه ریخته و خوب هم بزنید تا کاملا صاف و یکدست شود و در روند تخمیر به خوبی عمل کند، حالا ماست زده شده را را به شیر اضافه کنید و خیلی آرام هم بزنید تا کاملا با شیر مخلوط شود.

۴. سپس مخلوط را داخل ظرفی با یک سرپوش غیرقابل نفوذ هوا بریزید، و در مکانی گرم قرار دهید و اجازه دهید ۸ تا ۱۰ساعت تخمیر کند.

۵. وقتی زمان سپری شد، ماست را داخل ظرف جداگانه صاف کنید. برای انجام این کار آن را در یک کیسه پارچه ای نخی ریخته و در گوشه ای آویزان کنید یا کیسه را در یک آبکش قرار داده و آبکش را روی یک پایه یا ظرفی که آبکش روی داخل آن قرار گیرد، اجازه دهید تا آب ماست گرفته شود .

۶. پس از ۲ ساعت، ماست را از کیسه خارج کرده در یک ظرف لعابی یا چینی بریزید و در یخچال قرار دهید تا خنک شود. در نهایت وقتی درست کردن به اتمام رسید، آن را به شیشه های کوچک تر مجزا بریزید.
باقیمانده مایع ماست سرم شیر است:می توانید آن را بنوشید و یا از آن در انواع دیگر دستورها استفاده کنید. حالا شما آماده لذت بردن از ماست یونانی لذیذ در منزل هستید.
photo چگونه در خانه ماست یونانی درست کنیم

پیشنهادات :
بهترین مکان برای تخمیر ماست گاز است. می توانید آن را در دمای پایین گرم کنید، سپس آن را خاموش کنید و ظرف را با ماست داخل آن قرار دهید.
اگر شیشه با سرپوش مناسب ندارید، می توانید به سادگی از کاسه استفاده کنید، پارچه روی آن بگذارید و آن را با پوشش پلاستیکی یا کیسه پلاستیکی بپوشانید.
اگر می خواهید ماست بافت سفت تر داشته باشد، ۱ یا ۲ قاشق سوپ خوری شیر خشک اضافه کنید. باعث می شود این مخلوط قبل از تخمیر ، غلظت بیشتری داشته باشد .
اگر ماست کم کالری ترجیح می دهید می توانید از ترکیبات سبک مانند شیرکم چرب و ماست ساده بدون چربی استفاده کنید.
اگر از شیر بز استفاده می کنید، زمان فرآیند تخمیر باید برابر با ۲۰ تا ۲۴ ساعت باشد.

ماست یونانی گونه ای ماست است که به طور سنتی صاف می شود و بیشتر مایعی که در آن وجود دارد از بین می رود. به همین خاطر این نوع ماست بسیار غلیط و کم کربوهیدرات و کم شکر تر از انواع معمولی ماست خواهد بود. علاوه بر این، حذف ترکیبات خاص از این ماست باعث می شود طعم بهتری داشته باشد. ماست یونانی در سال های اخیر محبوبیت زیادی در میان افراد به دست آورده و در کشورهای خاورمیانه و مدیترانه ای برای پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. با اینکه برخی از افراد بر این باورند که ماست یونانی برای افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز مفید است اما این موضوع کاملا درست نیست. مقدار لاکتوزی که در این ماست وجود دارد قطعا پایین تر از ماست معمولی است اما کاملا عاری از این شکل از قند نیست. اگر به لاکتوز حساسیت بسیار زیادی دارید باز هم ممکن است با مصرف این ماست واکنش منفی داشته باشید. شکی نیست که ماست یونانی یک گزینه سالم تر نسبت به سایر ماست هاست و می تواند مواد مغذی مورد نیاز برای بدن را فراهم آورد و حتی به جذب موثر این مواد کمک کند.

 

مواد مغذی موجود در ماست یونانی

ماست یونانی منبع خوبی از مواد مغذی است. در ۶ اونس از آن ۱۵ الی ۲۰ گرم پروتئین و کمی کربوهیدرات وجود دارد و همین امر باعث می شود برای افرادی که به دنبال کاهش مصرف کربوهیدرات هستند ایده آل باشد. این ماست همچنین سرشار از پتاسیم، کلسیم، ویتامین B12 ، ویتامین B6 و منیزیم است. ماست یونانی در برگیرنده پروبیوتیک های خوبی برای سلامت شکم است و می تواند در مقایسه با ماست معمولی سدیم کمتری داشته باشد. در یک ظرف ماست یونانی تنها ۱۰۰ کالری وجود دارد.

 

مزایای ماست یونانی برای بدن

مهم ترین مزایای ماست یونانی در برگیرنده موارد زیر است:

– بهبود سلامت روده ها
– افزایش متابولیسم
– رشد عضلات
– تقویت استخوان ها

سطح پروتئینی:

با وجود غلظت بالایی از پروتئین ، ماست یونانی می تواند انرژی طولانی تر و کامل تری برای بدن فراهم آورد. اینکار با کاهش هوس خوردن مواد غذایی و پرخوری باعث کاهش وزن می شود.

کربوهیدرات ها:

اگر می خواهید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهید، ماست یونانی به شما کمک می کند سطح قند مصرفی را کمتر نمایید و رژیم خود را پیگیری کنید.

سلامت روده ها:

با وجود غلظت بالای پروبیوتیک ها، این ماست می تواند به ایجاد تعادل در باکتری های روده کمک کند و گوارش شما را بهبود ببخشد. همچنین ماست یونانی می تواند التهاب، یبوست، نفخ و گرفتگی شکمی را کاهش دهد.

کاهش لاکتوز:

این روزها بیشتر افراد با عدم تحمل لاکتوز دست و پنجه نرم می کنند اما برخی می توانند مقادیر اندکی از لاکتوز را مصرف و متابولیزه کنند. این ماست می تواند برای افرادی که از این شرایط رنج می برند گزینه بهتری نسبت به ماست معمولی باشد هرچند باز هم امکان بروز حساسیت وجود دارد.

سلامت استخوان ها:

سطح بالای کلسیم و سایر مواد معدنی موجود در ماست یونانی باعث می شود تراکم مواد معدنی در استخوان بهبود یابد و سرعت بروز پوکی استخوان با افزایش سن کمتر شود.

رشد عضلات:

این ماست به خاطر داشتن پروتئین بالا می تواند در رشد عضلات بسیار مفید باشد. پروتئین بلوک سازنده عضلات بدن است و می تواند بر حجم آن ها بیفزاید.

 


مطالب پربازدید

امروز چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷

نظرات