پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > چه غذاهایی برای بارداری مفید است

چه غذاهایی برای بارداری مفید است

خواندني ها | ۱۱ مرداد۱۳۹۷ | 214 بازدید | نظرات

خوردن بعضی غذاها باعث میشود که راحت تر باردار شوید و توانایی شما برای باردار شدن افزایش یابد.اگر شما تا به حال برای باردار شدن امتحان کرده اید و یا قصد انجام آنرا دارید، این ۹ رژیم غذایی را از همین حالا شروع کنید.

۱.پروتئین گیاهی
پروتئین بخش مهمی از رژیم غذایی سالم می باشد. اما به گفته وزارت کشاورزی ایالت متحده، بسیاری از امریکایی ها بیش از حد، از پروتئین حیوانی استفاده می کنند.محققان دانشکده بهداشت عمومی هاروارد دریافتند که هر روز با استفاده از پروتئین سبزی یا پروتئین حبوبات و آجیل می توانند باروری را تقویت کنند.همچنین دریافتند که میزان ناباروری ۳۹ درصد در زنانی که پروتئین حیوانی استفاده می کنند، بیشتر است.

۲.چربی لبنیات؟
بله.گاهی اوقات توصیه های رژیم غذایی می تواند متفاوت از چیزی که فکر می کنیم باشد.محققان دریافتند که احتمال ناباروری تخمک گذاری در کسانی که حداقل یکبار در روز را از یکی فرآورده های لبنی مثل شیر پرچرب و پنیر و ماست و استفاده میکنند ، بسیار کم است. محصولات لبنی بخصوص شیر کم جرب، اثر متقابل با باروری دارند.کارشناسان هم دلیلی برای این موضوع پیدا نکرده اند اما نظریه ی آنها این است که حذف چربی از شیر تعادل هورمون های جنسی را تغییر می دهد و مانع تخمک گذاری می شود.

۳.غذاهای آهن دار
اینکه قبل از باردار شدن، ذخایر آهن بدن خود را پر کنید، مهم می باشد.هنگاهمی که یک زن باردار می شود ، اغلب آهن بدن او توسط جنین جذب می شود ، که می تواند فرد را در معرض کم خونی بعد زایمان قرار دهد.این وضعیت سبب می شود که سلول های قرمز خون پایین تر از حد نرمال قرار گیرد.مطالعات نشان می دهند که باروری را می توان با خوردن غذاهای غنی از آهن ، به ویژه منابع گیاهی مانند؛ لوبیا،عدس، اسفناج و غلات غتی شده بهبود بخشید.متخصصان تغذیه اظهار دارند که بدای مصرف مولتی ویتامین و آهن با مزشک خود مشورت کنید.
و همچنین آزمایش خون برای کم خونی قبل از زایمان را توصیه میکند.

۴.دانه های غنی و تصفیه شده

این دانه ها در رژیم غذایی شما می تواند به افزایش سطح فولیک اسید شما برای باردار شدن، کمک کند.در سال ۱۹۹۸،FDA مجوزی صادر کرد که همه محصولات حاوی دانه های غنی شده، با اسید فولیک تقویت شود. اسید فولیک یک ویتامین B است که به بدن کمک می کند تا سلول های جدید به وجود آورد.و وجود آن برای یک زن الزامی می باشد.
photo چه غذاهایی برای بارداری مفید است

۵. چای گیاهی
در حالی که بسیاری از کارشناسان توصیه می کنند که کافئین کم(کمتر از ۳۰۰ میلی گرم در روز یا حدود دو فنجان)خوب است.

۶-ویتامین C
نتایج پژوهشی که حدود ۱۵۰ خانم نابارور را مورد بررسی قرار داده است، نشان می ‌دهد مصرف زیاد ویتامین C به افزایش قدرت باروری کمک می‌کند. در این پژوهش بانوان شرکت کننده را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول شامل بانوانی بودند که ویتامین C زیادی مصرف می ‌کردند و گروه دوم از این ویتامین محروم بودند. در پایان شش ماه نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان باروری در بین بانوانی که ویتامین C زیادی مصرف کرده بودند ۲۵ درصد و در گروه دوم این میزان فقط ۱۱ درصد بود. همچنین میزان ترشح هورمون پروژسترون در گروه اول به طور قابل ملاحظه ‌ای بالا بود.

میزان مصرف: برای افزایش قدرت باروری و احتمال بارداری جذب روزانه ۷۵۰ میلی‌گرم ویتامین C لازم است. احتمالا لازم است تا مکمل غذایی نیز مصرف کنید، زیرا مصرف یک فنجان بروکلی فقط ۱۰۰ میلی‌گرم و مصرف یک فنجان پرتقال ۱۲۴ میلی‌گرم از نیاز روزانه را تامین می ‌کند.

۷-حبوبات و اسفناج حاوی اسید فولیک
این دو ماده‌ غذایی مفید سرشار از فولات یا همان اسید فولیک است. معمولا به بانوان توصیه می‌شود زمانی که قصد باردار شدن دارند مکمل اسید فولیک نیز مصرف کنند، زیرا اسید فولیک قادر است از بروز ناهنجاری ‌های مادرزادی پیشگیری کند. نتایج پژوهش‌های دیگر حاکی از این است که در طول آخرین لحظات پیش از بارور سازی، میزان کلسیم در اسپرم افزایش می ‌یابد و همین امر انرژی و قدرت لازم اسپرماتوزوئیدها برای ورود به تخمک را فراهم می ‌سازد. این ماده‌ مغذی باعث می‌شود که میزان و غلظت اسپرم مردان نیز افزایش یابد. زمانی‌ که مواد غذایی سرشار از فولات مثل حبوبات و اسفناج و … مصرف می‌کنید که همان اسید فولیک طبیعی محسوب می‌شوند به نیازهای بدن تان پاسخ داده و قدرت باروری خودتان را بالا می‌برید.

میزان مصرف: روزانه یک فنجان عدس پخته و یک فنجان اسفناج پخته توصیه می ‌شود.

۸-اسیدهای چرب امگا ۳
بدن از اسیدهای چرب استفاده کرده و هورمون‌هایی تولید می ‌کند که خون بیشتری به رحم می ‌رسانند. در این صورت احتمال بارداری بسیار بالا می‌رود و رشد جنین نیز بیشتر و راحت ‌تر می‌شود. این اسیدهای چرب که به میزان فراوانی در ماهی، میگو، گردو و تخم کتان وجود دارد احتمال زایمان پیش از موعد و نیز تولد نوزادان کم وزن را کاهش می‌ دهد.

میزان مصرف: متخصصان توصیه می ‌کنند روزانه مصرف یک وعده ماهی آزاد، یک چهارم فنجان گردو و همچنین یک قاشق سوپ‌ خوری تخم کتان برای افزایش باروری لازم است.

۹-گوشت قرمز کم چرب
زمانی که میزان روی (زینک) در بدن کم باشد، میزان اسپرم و اسپرماتوزوئیدها و نیز تحرک اسپرماتوزوئیدها کاهش یافته و میزان ناباروری بالا می‌رود. البته باید بگوییم که کمبود روی در زنان نیز بر باروری آنها تأثیر منفی می ‌گذارد. در واقع کمبود روی باعث می‌ شود که مدت عادت ماهیانه‌ آنها بیشتر و تخمک گذاری کمتر ‌شود.

میزان مصرف: زن‌ها روزانه به ۸ میلی‌گرم روی نیاز دارند و این میزان برای مردان روزانه ۱۱ میلی‌گرم است. باید بدانید که یک وعده‌ غذایی حاوی ۱۰۰ میلی‌گرم گوشت گاو، ۸.۶ میلی‌گرم روی، برای بدن تأمین می ‌کند.

 


مطالب پربازدید

امروز دوشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۷

نظرات