پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سينمايي > چرا تلوزیون ازموفقیت سریال شهرزاد عصبانی شده

چرا تلوزیون ازموفقیت سریال شهرزاد عصبانی شده

سينمايي | ۱۲ دی۱۳۹۴ | 849 بازدید | نظرات

هفته نامه تماشاگران امروز – علی نیکخواه: خشم و حسادت؛ این همه واکنش صدا و سیما به موفقیت سریال «شهرزاد» است. نشانه اش ممنوعیت پخش تبلیغات سریال، ممنوعیت حضور بازیگران شهرزاد در تلویزیون و حالا مطالب روزنامه جام جم.

photo چرا تلوزیون ازموفقیت سریال شهرزاد عصبانی شده

صدا و سیما که از موفقیت سریال «شهرزاد» خشمگین شده به جای الگوگیری از این سریال سعی دارد هر طور شده آن را تخریب کند. اولین گام تلویزیون در جهت تخریب «شهرزاد» خودداری از پخش تبلیغات آن بود. این اقدام، صدای اعتراض سید هادی رضوی، سرمایه گذار سریال را در آورد. او در نشست خبری گفت: «مدیران دولتی با پول صدا و سیما سریال سازی می کنند و رسانه های شبکه نمایش خانگی را رقیب خود می دانند؛ در حالی که این حوزه هم یک عرصه در کنار صدا و سیما است و نه رقیب آن. وقتی صدا و سیما اجازه نمی دهد که آثار نمایش خانگی در تلویزیون تبلیغ شود، چطور انتظار دارند که مخاطبان به سراغ آثار ترکیه ای و ماهواره ای نروند.»

نکته تاسف برانگیز این است که صدا و سیما با آن همه بودجه و نیروی انسانی، از همین رقیب دست و پا بسته هم شکست می خورد! نکته تاسف برانگیزتر این است که صدا و سیما شکست خودش را نمی پذیرد و می خواهد با حمله به طرف مقابل، مچ گیری، اتهام زنی، فضاسازی و … نقاط ضعف خودش را توجیه کند.

چند سال پیش در زمان توزیع طنز «قهوه تلخ» نیز تلویزیون حاضر به پخش تبلیغات این سریال نشد. آن زمان تهیه کننده در اقدامی هوشمندانه بر روی تابلوهای «ال ای دی» اطراف زمین ورزشگاه ابوظبی (محل برگزاری بازی تدارکاتی ایران و برزیل) تبلیغ کرد و شبکه سه مجبور شد در هنگام پخش زنده بازی، این تبلیغات را نشان دهد. حالا اما تلویزیون بازی را به زمین دیگری کشانده…

وقتی با «میوه ممنوعه» به شهرزاد کنایه می زنند

روزنامه جام جم، ارگان رسمی سازمان صدا و سیما، پنج شنبه هفته گذشته حمله گازانبری اش را آغاز کرد؛ این روزنامه با تیتر «میوه های ممنوعه در شبه نمایش خانگی» از خجالت سریال «شهرزاد» و «دندون طلا» یکجا درآمد در حالی که – بر اساس سابقه – این روزنامه تیتر یک خود را به مسائل مهم اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور اختصاص می دهد.

جام جم سریال «شهرزاد» را تیتر یک کرد تا نشان دهد این موضوع چقدر برایش اهمیت دارد. حتما می دانید که «میوه ممنوعه» نام یکی از سریال های موفق حسن فتحی است که در ماه رمضان سال ۱۳۸۶ از شبکه دو پخش شد. جام جم با این تیتر کنایه آمیز خواست بگوید که سریال «شهرزاد» یک محصول غیرمجاز است؛ ولی مشخص نیست اگر «میوه ممنوعه» بار منفی دارد چرا تلویزیون هشت سال پیش برای سریالی که خودش پخش کرد این نام را برگزید؟

روزنامه جام جم در این ماجرا دست پیش را گرفت که پس نیفتد؛ این روزنامه که در دوران مدیریت جدید بسیار تهاجمی ظاهر شده، خودش را موظف می داند تمامی انتقادها به صدا و سیما را یک به یک پاسخ دهد. بعضی وقت ها هم با هدف دفاع از سازمان به دیگران حمله می کند و با این تاکتیک جلوی حمله های احتمالی را می گیرد.

درست در روزهایی که از صدا و سیما به خاطر سهل انگاری در ساخت سریال های جذاب انتقاد می شود، روزنامه جام جم سریال «شهرزاد» را نواخت تا مخالفانش را خلع سلاح کند. حرف مخالفان این بود که چرا رسانه ملی به این همه استعداد در حوزه بازیگری و کارگردانی بی توجهی کرده و توانایی های آنها را نادیده گرفته است.

برای مدیران تلویزیون پخش سریال «شهرزاد» در قاب شبکه نمایش خانگی یعنی از دست دادن میلیاردها تومان سود و میلیون ها نفر مخاطب. تلویزیون خیلی دلش می خواست که خودش این سریال پرمخاطب را پخش کند ولی وقتی دید آب رفته دیگر به جوی بازنمی گردد، «ساز مخالف» کوک کرد.

وقتی تهیه کننده شارلاتان منبع می شود

گزارشگر روزنامه جام جم ابتدا وضعیت شبکه نمایش خانگی را زیر سوال برده و انواع و اقسام اتهامات را متوجه فیلم های این شبکه کرده است: «شبکه نمایش خانگی چندی است آثاری تولید می کند که در آن مصداق های ناهنجاری به چشم می خورد و بعضی از صاحبان فیلم و سریال ها با سوءاستفاده از فضای باز موجود، دست به ترفندهایی گاه غیراخلاقی و منافی باورها و اعتقادات عمومی برای جذب بیشتر مخاطب می زنند. سوال اینجاست که چه شده چاقو دسته خود را بریده و نهادی که قرار بود اتفاقات خوبی را رقم بزند، حالا باعث تبعاتی منفی در جامعه شده و هم به دلیل کارکردی معکوس صدای اعتراض اهالی سینما و تلویزیون را بلند کرده؟»

جام جم مشخص نکرده که این اهالی سینما و تلویزیون که صدای اعتراض شان بلند شده دقیقا چه کسانی هستند! در گزارش ارائه شده احمد نجفی و محمد حسین فرحبخش دو سینماگری هستند که درباره این موضوع صحبت کرده اند. فرحبخش که فیلم هایی چون «شارلاتان» و «عروس فراری» را تهیه کرده که از نظر اخلاقی مورد مناقشه بوده اند و معترض بوده که سیما تبلیغاتش را پخش نمی کند، حالا شده چهره معتبری برای زیر سوال بردن شبکه نمایش خانگی؟

وقتی نباید «شهرزاد» ساخت

علت مخالفت احمد نجفی با «شهرزاد» این است که این سریال منافع تلویزیون را زیر سوال می برد! او در این گزارش گفته است: «اگر شبکه نمایش خانگی با همین معیارهای آزاد و رها سریال بسازد، متاسفانه تلویزیون که مخاطب خیلی وسیع تری دارد، از دهن می افتد چون مردم این آثار را به عنوان سریال می خرند و دیگر به سریال های رسانه ملی اهمیت نمی دهند.»

نجفی حرف دل مسئولان تلویزیون را با زبانی صریح و آشکار بیان کرده است. علت اصلی افسردگی و سوزش آنها این است که «شهرزاد»، مخاطبان تلویزیون را به سمت خودش جذب کرده و ماجرای ناهنجاری و ترفندهای غیراخلاقی بهانه ای بیش نیست!

روزنامه جام جم که مدعی شده سریال «شهرزاد» حاوی صحنه های غیراخلاقی است، به برخی از این صحنه ها اشاره کرده است. «نمایش صحنه های می خوارگی، بهره گیری از برخی دیالوگ های ناشایست، پوشش نامناسب بازیگران زن در برخی صحنه ها و اهانت به قومیت ها که به تازگی نمونه ای از آن حاشیه ساز شده، اوضاع شبکه نمایش خانگی را نگران کننده نشان می دهد و نیاز به نظارت جدی تر وزارت ارشاد به عنوان متولی اصلی ماجرا را گوشزد می کند.»

درباره تک تک این اتهامات می توان به تفصیل صحبت کرد. جالب است که بازیگران زن حتی در سکانس های عروسی هم پوشش کامل داشتند و هرگز از خط قرمزهای قانونی عبور نکرده اند.

«شهرزاد» سریالی خانوادگی است که همه اعضای خانواده در کنار هم آن را تماشا می کنند. تا به حال شنیده نشده که مخاطبی به خاطر محتوای غیراخلاقی سریال شکایتی بکند اما روزنامه صدا و سیما کاسه داغ تر از آش شده و زودت راز مردم اعتراض کرده است!

روزنامه جام جم بهتر است به جای اینکه وزارت ارشاد را تشویق به سختگیری بیشتر کند فکری به حال نمایش می خوارگی و پوشش زنان در سریال «معمای شاه» کند! اگر هنجارهای جامعه ناراحت شوند، چه می شود؟

چرا از تلویزیونِ فعلی یک «شهرزاد» بیرون نمی آید؟

تلویزیون به دلایل بی شمار، امکان و توان ساخت سریالی چون «شهرزاد» را ندارد. در شبکه نمایش خانگی مردم برای دیدن ۲۶ قسمت اول سریال شهرزاد بیش از صد هزار تومان پرداخت می کنند. با توجه به فروش خوبی که سریال داشته، سرمایه گذار خیالش از بابت سود و درآمد پروژه جمع است. بازیگران و کارگردان و دیگر عوامل در کوتاه ترین زمان دستمزدشان را دریافت می کنند و نگران چک های برگشتی و وعده های سر خرمن نیستند.

تلویزیون به دلیل مشکلات مالی که دارد، نمی تواند به سمت ساخت سریال های پر خرج برود. البته اگر تلویزیون سریال «شهرزاد» را می ساخت می توانست با جذب اسپانسر و پخش پیام های بازرگانی سود خوبی داشته باشد ولی از آنجا که قدرت ریسک پذیری مدیران سازمان بسیار پایین است، سریال «شهرزاد» در خارج از مجموعه صدا و سیما ساخته شد.

اگر سریال «شهرزاد» در صدا و سیما ساخته می شد، کارگردان باید بازیگر دیگری را جایگزین «ترانه علیدوستی» می کرد. ترانه علیدوستی بارها گفته است که حاضر نیست در سریال های تلویزیونی بازی کند. در این وضعیت محسن چاووشی هم احتمالا از همکاری با تلویزیون انصراف می داد. او چند سال پیش، از تلویزیون انتقاد کرد که چرا ترانه هایش را بدون اجازه پخش می کند.

اگر سریال «شهرزاد» در صدا و سیما ساخته می شد، شخصیت پردازی بسیاری از آدم های سریال باید تغییر می کرد. مثلا «بزرگ آقا» (با بازی علی نصیریان) در این سریال فردی دیکتاتور است که با دربار پهلوی ارتباط دارد و مهره حکومت محسوب می شود. این شخصیت بر اساس قواعد تلویزیون (چنان که در سریال معمای شاه دیده ایم) باید فردی منفور، چرک و سیاه باشد ولی در «شهرزاد» می بینیم که او ویژگی های مثبت کمرنگی هم دارد که این شخصیت را باورپذیر جلوه می دهند. مثلا اجازه نمی دهد حکم قصاص پسر رفیقش اجرا شود، با دختر خودش مهربانانه حرف می زند، به اعضای خانواده اش احترام می گذارد و … این پیچیدگی شخصیت در تلویزیون ما جایی ندارد!

دیدگاه علی معلم درباره سریال شهرزاد

حسن فتحی، همکار قدیمی و دوست داشتنی ما در مجله و سینما، با ساخت مجموعه نمایش خانگی شهرزاد، بار دیگر بر شایستگی های خود در تعریف یک داستان ایرانی، صحه گذاشت. تردیدی نیست که ساخت و پخش مجموعه شهرزاد، گامی استوار در ارتقاء سطح سریال سازی در ایران است. بی شک تجربیات فتحی در ساخت سریال (از پهلوانان نمی میرند تا مدار صفر درجه و میوه ممنوعه) و سینما و تئاتر به کار او آمده تا خلاف برخی از سینماگران محترم که تنزل نقطه به نقطه را در کارنامه کاری شان نشان می دهند، کیفیت کارش را بالاتر ببرد.

متاسفانه در میان سینماگران و سریال سازان ما کم هستند افرادی که احترام به بییندگان را سرلوحه کار خود قرار دهند و قصد ارتباط با تماشاگران انبوه(خاص و عام) را داشته باشند.

شهرزاد توانسته با استفاده از همکاران خوب و شایسته، داستان دل انگیز عاشقانه اش را در ترکیب با شخصیت های جذاب و بازی های استاندارد بازیگران، صحنه پردازی و ترکیب های رنگی مناسب و موسیقی پراحساس، به دل مردم و مخاطبان جدی سینما و تلویزیون راه یابد و این موفقیت کمی نیست.

در شرایطی که سینما و تلویزیون ما با بی اعتنایی به مخاطبان، خر خود را می رانند و در کوچه های سفارش زدگی مفعولانه و خودخواهی های شبه هنرمندانه با یکصدم از مردم کشور هم ارتباط برقرار نمی کنند، دستاورد شهرزاد مثال زدنی است. این موفقیت را به تولیدکنندگان و دست اندرکاران مجموعه شهرزاد تبریک می گویم.


مطالب پربازدید

امروز یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷

نظرات