پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > موثر ترین درمان های خانگی برای ضعف پاها

موثر ترین درمان های خانگی برای ضعف پاها

سلامت | ۲۷ مرداد۱۳۹۷ | 91 بازدید | نظرات

بعضی افراد دچار ضعف پا هستند و اصطلاحا پاهای ضعیفی دارند.برای تقویت پا و درمان ضعف پاها درمان های خانگی موثری وجود دارد که در این مطلب به آنها اشاره میشود.ضعف پا گاهی میتواند با آرتریت یا گرفتگی عضلانی اشتباه گرفته شود. زیرا در این وضعیت ها نیز به دلیل درد زیاد پاها قادر به حرکت کردن نیستند.ضعف پا بر توانایی راه رفتن ، از طریق عضلات پاهای شما تاثیر میگذارد.و این باعث افتادگی مچ پا میشود.که در این شرایط نمیتوانید پای خود را بلند کنید.کم خونی و کمبود آهن یکی از علل اصلی در ضعف پاها، خستگی و خواب آلودگی در طول روز است.ضعف پاها و بیماری حرکتی یک اختلال عصبی حرکتی شایع است که در ردیف «اختلالات خواب» طبقه‌بندی می‌شود؛ زیرا سبب اختلال در خواب شبانه می‌شود و اگر شما به این بیماری دچار باشید، وقتی نشسته یا دراز کشیده‌اید، شدیداً و مدام در پاهایتان احساس ضعف و ناراحتی می‌کنید و می‌خواهید بلند شوید، راه بروید و پاهایتان را ماساژ دهید.

همچنین فقر آهن همیشه عامل کم خونی ( آنمی) نیست و آنمی علل گوناگونی دارد، برخی بیماران بی آنکه آنمی داشته باشند، دچار فقر آهن هستند و ذخایر آهن بدن شما به میزان کافی نیست، اگر تا به حال خونریزی معده یا روده داشته‌اید، خونریزی‌های ماهانه شما زیاد است یا مکرر خون اهدا کرده‌اید، ممکن است فقر آهن داشته باشید که می‌تواند به عنوان یک عامل زمینه‌ای این سندرم را ایجاد کرده باشد.

همچنین در مورد نارسایی کلیه باید تاکید کرد که اگر کارکرد کلیه شما به هر دلیلی مختل شده باشد، به احتمال زیاد فقر آهن و آنمی دارید، زیرا عملکرد ناقص کلیه سبب کاهش میزان ذخایر آهن در خون می‌شود و این نقصان در کنار تغییرات دیگر مواد شیمیایی در بدن هم می‌تواند این مشکل عصبی حرکتی را به وجود آورد. پس می‌بینید که سندرم پاهای بی‌قرار همیشه تنها یک بیماری نیست؛ بلکه می‌تواند هشداری باشد از وجود اختلالی در کارکرد سایر اعضای بدن.با راه رفتن و ماساژ پاها ضعف و خستگی پاها به طور موقت برای چند دقیقه‌ای از بین خواهد رفت، اما همیشگی نیست و این سندرم می‌تواند در هر سنی بروز کند و با افزایش سن بدتر می‌شود.

۱- پیاده روی به صورت منظم و رو تین

این کار در افزایش گردش خون ، قوی شدن عضلات بسیار موثر است.شما باید حداقل ۵ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه پیاده روی کنید.

در صورتی که در راه رفتن مشکل دارید ، برای مشاوره به پزشک مراجعه کنید.

علاوه بر پیاده روی ، فعالیت های دیگری مانند :دویدن ، دوچرخه سواری ، شنا ، و یا کوه پیمایی نیز عملکرد مشابهب را دارند. بنا بر این میتوانید برنامه متنوع را برای هفته خود داشته باشید.

photo موثر ترین درمان های خانگی برای ضعف پاها

۲- تمرینات تقویت پا

تمرینات مختلف و زیادی برای تقویت عضلات پا و جلوگیری از ضعیف شدن آنها وجود دارد. در میان این تمرینات ، تمریناتی نظیر پارگی همسترینگی مقاومتی، گسترش مقاومت زانو، فشار آدرکت، مفصل رانده شدن مفصل ران، لانه سوزنی، ساکشن سوئیسی، تقویت پای راست، و تقوبت فشار پاشنه وجود دارد.

شما باید این تمرین ها را ۳ الی ۴ بار در هفته انجام دهید.

تای چی و یو گا نیز برای تقویت عضلات پا توصیه میشود.

۳- ماساژ

این ، یک روش موثر برای افزایش و بهبود گردش خون مواد مغذی به سمت عضلات ضعیف میباشد. بنابر این ، میتواند به طور موثری تورم و التهاب ناشی از درد را کاهش دهد.

علاوه بر ابن ، ماساژ به خوبی در از بین بردن اضطراب و استرس و ریلکس شدن به شما کمک میکند.

چگونگی انجام آن

برخی از روغن های ضروری ، مانند خردل ، روغن نارگیل یا زیتون را گرم کنید.و به مدت ۱۵ دقیقه ، به آرامی روی پاهای خود ماساژ دهید.

این درمان را ۲ بار در روز تکرار کنید.

۴. نور آفتاب

کم بود ویتامین D یکی از عوامل ضعف پا میباشد. ویتامین D شامل ۲ عنصر ضروری برای قوی شدن استخوان ها میباشد. که فسفر و کلسیم هستند. با آفتاب گرفتن به مدت حداقل ۱۵ دقیقه در صبح های زود میتوانید ، کمک کنید تا ویتامین D زیادی را جذب کنید.گزینه دیگر این است که غذا های را که سرشار از ویتامین D هستند ، مصرف کنید. مانند :ماهی، غلات ، و شیر غنی شده و برای استفاده از قرص های مکمل ویتامین D ،

با پزشک مشورت کنید.

۵. مصرف مایعات

ضعف پا و گرفنگی عضلات می تواند ناشی از کمبود آب بدن باشد.

که تنها راه حل توصیه شده، افزایش مصرف آب در طول روز می باشد.

همچنین می توانید مصرف میوه ها و سبزیجات را نیز افزایش دهید.

و از مصرف الکل و کافِین اجتناب کنید که از هیدراتاسیون بدن جلوگیری می کند.

نکته: افرادی که دچار مشکلات کلیوی هستند، قبل از استفاده از این روش، حتما با پزشک خود مشورت کنند.

۶. شیره سیاه رنگ قند

این ماده غنی از کلسیم ،پتاسیم ،ویتامین B و آهن است که انرژی را به ماهیچه ها و عضلات بر می گرداند و الکترولیت را در بدن متعادل می کند.

یک قاشق غذاخوری از این ماده را با شیر یا آب داغ مخلوط کنید و روزی یک الی دو بار از این ترکیب بنوشید.

یکی دیگر از گزینه ها این است که، ۲ قاشق غذاخوری از آن را با مقداری سرکه سیب و یک لیوان آب ترکیب کنید. و روزی یکبار از آن بنوشید.

۷. سرکه سیب

سرکه سیب ،حاوی عناصر ضروری بسیاری ،مانند:پتاسیم، منیزیم ، کلسیم و همچنین ویتامین B می باشد.

اسید استیک موجود در سرکه ،جذب مواد مغذی در بدن را افزایش می دهد.

یک یا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را درون آب گرم بریزید و سپس مقداری آبلیمو و عسل را با آن،ترکیب کنید.

از این مخلوط، دو الی سه بار در روز بنوشید.

۸. شیر

شیر،به دلیل پروتئین، کلسیم و دیگر مواد مغذی ضروری، به عنوان یکی از مهم ترین درمان های ضعف پا شناخته شده است .

علاوه بر این ،الکترولیت موجود در شیر ،باعث جلوگیری از کم آبی بدن می شود.

روزانه ،حداقل یک لیوان شیر برای تقویت عضلات پاها بنوشید.

همچنین میتوانید بادام ، خرما یا انجیر را با شیر بجوشانید و مصرف کنید.

۹. گیاه دم اسب

سطح بالا سیلیکای موجود در این ماده ، قدرت عضلات را افزایش میدهد و باعث بهبود تراکم استخوان میشود.علاوه بر این ، این گیاه جذب کلسیم بدن را آسان میکند و در نتیجه برای استخوان ها مفید میباشد.

یک قاشق چای خوری گیاه دم اسب را با آب در حال جوش ترکیب کنید.و بعد از ۵ دقیقه مقداری عسل به آن بیفزایید.

این ترکیب را ۲ بار در روز استفاده کنید. لطفا توجه داشته باشید که این درمان را بیش از ۲ هفته ادامه ندهید.

۱۰. رژیم غذای سالم

رژیم غذای ضعیف یکی از کمک کننده ها برای ضعیف شدن پاها میباشد.

کمبود مواد مغذی گردش خون را مختل میکند ، بنابراین باعث خستگی ، ضعف و گرفتگی عضلات پا میشود.

برای جلوگیری از ضعیف شدن پاها ، در رژیم غذایی روزانه خود از پروتئین بیشتری استفاده کنید.مانند:محصولات حاوی سویا ، آجیل ، تخم مرغ و ماست.

غذا های غنی از پتاسیم مانند :سیب زمینی ، کشمش ، موز، آلو، و آب گوجه فرنگی را نیز زیاد مصرف کنید.

غذا های غنی از منیزیم مانند :اسفناج ، بادام ، دانه هخای آفتاب گردان و کدو تنبل را نیز در رژیم غذایی خود قرار دهید.

ویتامین B نیز برای تقویت پاهای ضعیف ضروری است. بنا براین غذا های غنی از ویتامین B مانند:گندم ، غلات ، جو دو سر ، ماهی ، ماست، پنیر و موز را نیز زیاد مصرف کنید.

۱۱. زغال اخته

این گیاه یک درمان موثر برای بسیاری از بیماری ها مخصوصا درد و ضعف موثر است.

مقداری برگ زغال اخته خشک شده را پودر کنید و یک قاشق از آن را به مقداری آب بیافزایید . این ترکیب را هر روز صبلح زود مصرف کنید.

نکات اضافی برای جلوگیری از آسیب رسیدن به بافت های عضلانی و ضعف پاها
از ایستادن یا نشستن در یک موقعیت برای زمان طولانی اجتناب کنید.
توصیه میشود که سیگار را ترک کنید و یا کاهش دهید.
از مصرف غذا های پر چرب بپرهیزید.
مصرف نمک خود را کنترل کنید.
برای مدتی پاهای خود را بالا نگه دارید تا گردش خون را بهبود ببخشید.
طب سوزنی و طب فشاری نیز برای بهتر شدن گردش خون توصیه شده است.


مطالب پربازدید

امروز چهارشنبه ۴ مهر ۱۳۹۷

نظرات