پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > موثرترین روشهای طبیعی برای درمان بی خوابی

موثرترین روشهای طبیعی برای درمان بی خوابی

سلامت | ۱۶ بهمن۱۳۹۶ | 495 بازدید | نظرات

درمان بی خوابی شامل درمان دارویی (تحت نظر پزشکی) و غیر دارویی است. اما مطالعات نشان داده که ترکیبی از این دو در درمان موثرترند.
 photo موثرترین روشهای طبیعی برای درمان بی خوابی
درمان پزشکی

درمانهای پزشکی شامل قرصهای تجویزی، داروهای ضد افسردگی، خواب آور، آنتی هیستامین ها و ملاتونین است. داروهایی که برای درمان بی خوابی در نظر گرفته میشه بستگی به میزان حاد بودن مشکل دارن، اما استفاده از داروهای بی خوابی باید همزمان با درمان رفتاری صورت بگیره تا نتیجه آن موثرتر باشه.

رعایت بهداشت خواب

بهداشت خواب یکی از درمانهای رفتاری برای بی خوابیه. برای بهبود کیفیت و کمیت خواب بیمار می تونه چند مرحله ساده را انجام بده. این مراحل عبارتند از:

  •     سعی کنید به همان اندازه ای که به خواب نیاز دارین و به آرامش میرسین بخوابید.
  •     انجام تمرینات ورزشی به طور منظم به مدت ۲۰ دقیقه ۵ ساعت قبل از خواب را فراموش نکنید.
  •     اجتناب از مجبور کردن خود به خوابیدن.
  •     یک برنامه منظم برای خوابیدن و بیدار شدن داشته باشین، یعنی هر روز سر یک ساعت به رختخواب برین و سر یک ساعت هم بلند بشین.
  •     از خوردن نوشیدنی های کافئین دار در بعد از ظهر مانند (چای، قهوه، نوشیدنی های غیر الکلی و غیره) اجتناب کنید.
  •     در هنگام شب سیگار نکشین.
  •     به هیچ وجه شکم گرسنه وارد رختخواب نشین.
  •     محیط اتاق خواب را از لحاظ نور، دما و غیره تنظیم کنید.

تکنیک های آرامش بخش

درمان آرام بخش شامل اقداماتی نظیر مراقبه (مدیتیشن) و ریلکس کردن بدن (شل کردن عضلات در آرامش) و یا کم نور کردن چراغ و پخش موسیقی آرام بخش قبل از رفتن به رختخوابه. این نوع تکنیک ها کمک میکنه تا فرد با آرامش کافی به رختخواب بره و خواب راحتی داشته باشه و تا صبح بیدار نشه.

کنترل محرکها

  •     هنگامی که احساس خواب آلودگی می کنید به رختخواب برین.
  •     از تماشای تلویزیون، مطالعه، خوردن در رختخواب اجتناب کنید. از رختخواب فقط برای خواب و فعالیت جنسی استفاده کنید.
  •     اگر بعد از رفتن به رختخواب ۳۰ دقیقه خوابیدین و دوباره بلند شدین به اتاق دیگر رفته و از تکنیکهای آرامش خود کمک بگیرین.
  •     ساعت زنگ داری را تنظیم کنید تا هر روز صبح، حتی آخر هفته ها سر ساعت خاصی بیدارتون کنه.

درمان های گیاهی برای بی خوابی

 photo موثرترین روشهای طبیعی برای درمان بی خوابی
کسانی که با بی خوابی مواجه هستند علاوه بر درمان پزشکی و رفتاری شناختی میتونن از درمانهای گیاهی هم بهره کافی را ببرن. داروی گیاهی مثل بابونه مشکل بی خوابی شبانه را درمان میکنه. بیمارانی که به بی خوابی مزمن مبتلا هستن میتونن این گیاه را از عطاری تهیه کرده و مصرف کنن و تاثیر شگفت انگیزشو ببینن. سعی کنید این دمنوش را در طول روز یا ۳۰ دقیقه قبل از خواب استفاده کنید.

مطالب پربازدید

امروز سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷

نظرات