پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > مقاله ای مفید در رابطه با آموزش صبور بودن با تکنیکهایی خاص

مقاله ای مفید در رابطه با آموزش صبور بودن با تکنیکهایی خاص

سلامت | ۲۷ آذر۱۳۹۴ | 1577 بازدید | نظرات

ایا شما هم نمیتوانید صبر کنید و بی طاقت شده اید و آیا دوست دارید سریع به خواسته ی خود برسید و توان انتظار را ندارید این مقاله جامع را از دست ندهید…بی قراری میزان استرس ما را بالا می برد و حتی ممکن است صدمه های فیزیکی و بدنی نیز به همراه داشته باشد. صبور نبودن همچنین به رابطه ها صدمه می زند. بنابراین در این مقاله به راهکارهایی در مورد افزایش صبر و حوصله اشاره می شود.افراد بدون صبر و حوصله از دیدگاه دیگران معمولا اشخاص مغرور، خشک و شتابزده به حساب می آیند. صبور نبودن آنها باعث می شود که تصمیم گیری های ضعیفی نیز داشته باشند، زیرا قضاوت ها و تفسیرهای فوری نسبت به مسائل دارند. برخی دیگر نیز از این افراد دوری و اجتناب می کنند، چون می دانند که این افراد مهارت های فردی ضعیف و خلق و خوی تندی دارند. افرادی که چنین ویژگی هایی داشته باشند، به احتمال زیاد در لیست ارتقا و پست های بالاتر در سازمان نیز جایگاهی ندارند. بی صبری حتی روابط خانوادگی را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. هر چقدر که شما صبر بیشتری به خرج دهید، نه تنها از نگاه خانواده و دوستان بلکه از نگاه همکاران و مدیران نیز مثبت دیده می شوید.

نشانه های بی صبری:

اما چطور می توان بی حوصلگی را تشخیص داد؟ ممکن است هنگام بی صبری یکی از نشانه هایی زیر به شما دست دهد:

تنفس های بریده
انقباض ماهیچه ها
فشردن دست ها
تکان دادن پاها
بی قراری و عصبانیت
تشویش و اضطراب
حمله و هجوم بردن
تصمیم های فوری

نکات کلیدی

بسیاری از ما با چالش بی صبری مواجه می شویم. اگر می خواهیم که روابط کاری موفق و سالمی با دیگران داشته باشیم، باید تلاش کنیم حوصله و صبر کردن را به عادت تبدیل کنیم. ابتدا منشا بی صبر شدن را شناسایی کنید. ممکن است فرد، یا موقعیت خاصی باعث شوتد که ما سریع صبر و حوصله خود را از دست دهیم. اگر شما علل و منشا را مشخص کنید، بهتر می توانید دلیل رخ دادن آن را بفهمید. شما با استفاده از راهکارهایی که توضیح داده شد، می توانید بر بی قراری و بی حوصلگی غلبه کنید.

اگر شما نیز یکی از نشانه های بی صبری را دارید، قدم بعدی این است که علت آن را مشخص کنید. بسیاری از ما مستعد بی صبری هستیم. ممکن است فرد، جمله و یا موقعیت خاصی باعث شود که ما صبر و قرار خود را از دست دهیم. لیستی از دلایلی که باعث بی قراری شما می شوند تهیه کنید، اگر در تشخیص علت های بی صبری مشکل دارید، به نکات زیر توجه کنید:

در مورد آخرین باری که بی حوصله شده اید، فکر کنید. علت آن چه بود؟ (برای مطالعه بیشتر مراجعه کنید به مقاله معرفی تکنیک «۵ چرا»).
از خانواده، دوستان و یا همکاران در مورد بی صبری خودتان بپرسید. ممکن است آنها علت این موضوع را بدانند.
بسیاری از افراد به دلیل عوامل فیزیولوژیک مانند گرسنگی، کم شدن آب بدن و یا خستگی صبر و حوصله خود را از دست می دهند. زمانی که این احساس به شما دست می دهد، وضعیت بدنی خودتان را بررسی کنید. راه حل ساده آن می تواند نوشیدن یک لیوان آب و یا تغذیه کوچکی باشد.
برگه ای را برای ثبت بی صبری و بی قراری های خود داشته باشید. نوع وضعیت و علت آن ها را یادداشت کنید.

شناسایی دلیل بی صبر شدن به شما کمک می کند تا اقدامات خودتان را بررسی کنید و دلیل انجام کارتان را بفهمید. این کار باعث می شود شما با راهکارهایی بتوانید از بی صبری خودتان جلوگیری کنید. البته، اگر بتوانید از عواملی که باعث بی قراری شما می شود، جلوگیری کنید بسیار عالی خواهد بود. اما برای بسیاری از افراد، این موضوع ممکن نیست. بنابراین باید مدیریت بی قراری و بی حوصلگی را یاد بگیرید که در ادامه به آن پرداخته می شود.

مدیریت عدم صبوری:وقتی احساس بی قراری به شما دست داد. تا جایی که امکان دارد باید از این وضعیت خارج شوید. می توانید از ای راهکارها استفاده کنید:

مدیریت بدن و اقدامات جسمی

نفس عمیق بکشید و تا شماره ده بشمارید. تنفس عمیق باعث آرام شدن ضربان قلب و بدن می شود و شما را به صورت احساسی از وضعیت دور می کند. اگر بی صبری باز هم به شما دست داد، این کار را چند بار تکرار کنید.

بی قراری باعث منقبض شدن ماهیچه های شما نیز می شود. در این صورت باید به آرام کردن بدن اقدام کنید. دوباره نفس عمیقی بکشید و ماهیچه های بدن را شل کنید.

مدیریت احساسات

مدیریت احساس خود را نیز یاد بگیرید. به یاد داشته باشید که در هر موقعیتی باید عکس العمل خاصی از خود نشان دهید. می توانید صبر پیشه کنید و یا بی قرار شوید. این موضوع کاملا به خودتان بستگی دارد.

سعی کنید که خودتان را آرام کنید. با خودتان صحبت کرده و آرام قدم بزنید. اگر آرام به نظر برسید و صبر داشته باشید، احساس آرامش بیشتری به شما دست می دهد.

گوش دادن فعال

گوش دادن فعال و گوش دادن همدلانه را تمرین کنید. اطمینان حاصل کنید که کاملا به دیگران توجه دارید و با حوصله به آنچه که می پرسند، پاسخ می دهید (برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله چگونه مهارت گوش دادن موثر و فعال را در خود تقویت کنیم؟ مراجعه نمایید).

به خاطر داشته باشید که بی حوصلگی شما باعث انجام سریع کارها نمی شود، در واقع با این کار باعث می شوید که دیگران نتوانند با مهارت بیشتری کارهایشان را انجام دهند. هر چه استرس بیشتری ایجاد کنید نتیجه کارها نیز بی ثمر می شوند.

با متقاعد کردن خودتان سعی کنید از این وضعیت دور شوید. در نظر بگیرید که واکنش شما به این روش صحیح نیست. اگر بی صبری شما باعث واکنش هایی مانند عصبانیت نسبت به دیگران می شود، می توانید برای مهار آن از روش های مدیریت خشم استفاده کنید (برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقالات استراتژی های مدیریت خشم وهمچنین آزمون سنجش حالات ابراز خشم مراجعه نمایید).

توجه داشته باشید که تنها برخی افراد ذاتا صبور هستند و ما برای رسیدن به این نقطه باید با تمرین «صبر کردن» را به عادت تبدیل کنیم. رسیدن به صبر بیشتر یک شبه به دست نمی آید، بلکه ادامه تمرین آن اهمیت زیادی دارد.


همچنین بخوانید:

امروز جمعه ۲۴ آذر ۱۳۹۶

نظرات