پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > عادت های سالم برای جلوگیری از سرماخوردگی کودکان در مدرسه

عادت های سالم برای جلوگیری از سرماخوردگی کودکان در مدرسه

سلامت | ۱۶ مهر۱۳۹۸ | 338 بازدید | نظرات

photo عادت های سالم برای جلوگیری از سرماخوردگی کودکان در مدرسه
با شروع سال تحصیلی جدید و فصل پاییز و ارتباط دانش آموزان با یکدیگر در ساعات مدرسه شیوع بیماری هایی مانند آنفولانزا سرماخوردگی و …. شدت پیدا میکند ما با آموزش چند عادت درست به فرزندانمان میتوانیم از ایم بیماری ها پیشگیری کنیم در ادامه این چند روش را میبینید:
عادتشان دهید تا دست‌هایشان را مرتب بشویند
بر اساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، تقریباً ۲۲ میلیون روز از روزهای مدرسه رفتن به دلیل سرماخوردگی از دست رفته است. این در حالی است که مطالعات نشان داده شستشوی دست‌ها می‌تواند غیبت ناشی از بیماری عفونی را در بین بچه‌های سن مدرسه کاهش دهد.
شستشوی دست‌ها یکی از مؤثرترین راه‌های جلوگیری از شیوع بیماری‌های شایع کودکان در سنین مدرسه مانند سرماخوردگی، آنفلوانزا، چشم صورتی و… است. از آنجایی که کودکان در طول سال تحصیلی وقت زیادی را در مدرسه می‌گذرانند، پس ایده‌ی خوبی است که مطمئن شوید شستن دست‌ها در آن‌ها یک کار روتین است که به طور خودکار انجام می‌دهند. به فرزند خود بیاموزید که اغلب اوقات و به خصوص قبل از خوردن غذا یا خوراکی، بعد از تمیز کردن بینی و بعد از دستشویی رفتن، دست‌های خود را به خوبی بشوید.
به آن‌ها بیاموزید که چگونه دستان خود را به درستی بشویند
این که فقط فرزندتان به سمت روشویی برود و در عرض یک ثانیه آبی روی دستش پاشیده شود و بگوید که من این کار را انجام دادم قابل قبول نیست. او باید حداقل ۳۰ ثانیه دستش را با آب و صابون به طور کامل بشوید و با یک حوله کاغذی تمیز آن‌ها را خشک کند. صابون ساده کفایت می‌کند. در واقع شما به محصولات ضد باکتریایی احتیاج ندارید. (مطالعات نشان داده صابون‌های ضد باکتری نه تنها در کشتن میکروب‌ها نسبت به صابون‌های معمولی مؤثرتر نیستند بلکه کارشناسان بهداشت ابراز نگرانی کرده‌اند که افزایش استفاده از محصولات ضدباکتری می‌تواند باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک ایجاد کند)
روش درست سرفه و عطسه کردن را به آن‌ها نشان دهید
وقتی کسی عطسه می‌کند یا سرفه می‌کند، ویروس‌های سرماخوردگی و آنفولانزا می‌توانند با قطرات بزاق در هوا پراکنده شوند. به فرزند خود بیاموزید که هنگام عطسه یا سرفه از یک دستمال کاغذی استفاده کند و یا دهانش را با آرنج خود بپوشاند. یک مطالعه جدید نشان داد بیشتر افراد عطسه‌های خود را می‌پوشانند، اما این کار را با دستانشان انجام می‌دهند که این یک عادت بد است؛ چرا که می‌تواند موجب سرایت بیماری به دیگران شود.
به آن‌ها بگویید که از لمس کردن چشمشان خودداری کنند
اگر فرزندتان چیزی را لمس کند که فرد مبتلا به سرماخوردگی آن را لمس کرده باشد و سپس چشم یا دهان خود را لمس کند، ویروس سرماخوردگی می‌تواند از آن طریق وارد بدنش شود. عفونت‌هایی مانند ورم ملتحمه چشم نیز می‌تواند از طریق لمس کردن چشم پس از دست زدن به وسیله‌ای که توسط فرد مبتلا به آن عفونت، دست زده شده، منتقل شود.
از آن‌ها بخواهید که وسایل و لیوان شخصی‌شان را با دوستانشان شریک نشوند
بچه‌ها به طور طبیعی دوست دارند وسایلشان را با هم شریک شوند (البته به‌جز اسباب‌بازی مورد علاقه‌شان!)، این مورد شاید برای بعضی از وسایل خوب باشد؛ اما به اشتراک گذاشتن ظروف غذاخوری با دوستان، به خصوص در فصل سرما و آنفولانزا ایده خوبی نیست. ویروس‌ها و باکتری‌ها به راحتی از طریق بزاق منتقل می‌شوند، بنابراین این یکی از انواع اشتراک گذاری‌هایی است که باید به کودک خود یاد دهید تا از آن جلوگیری کند. به او آموزش دهید که اگر دوستش خوراکی ندارد و می‌خواهد به او از خوراکی یا نوشیدنی‌اش بدهد خیلی کار خوبی است؛ اما این کار را در ظروف و بطری جداگانه قبل از شروع خوردن انجام دهد.
زمانی را برای ورزش و فعالیت بدنی فرزندتان در نظر بگیرید
ورزش سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن کمک می‌کند تا به طور مؤثر با میکروب‌ها مبارزه کند. خودتان هم با او مشغول شوید تا هم لحظات خوبی را سپری کنید و هم سالم بمانید.
مطمئن شوید که فرزندتان به اندازه‌ی کافی می‌خوابد
نیاز به خواب در افراد با توجه به سن، متفاوت است؛ اما تحقیقات نشان می‌دهد کم‌خوابی می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن و توانایی آن در مبارزه با عفونت تأثیر بگذارد.
آکادمی کودکان آمریکا روزانه ۱۰ تا ۱۳ ساعت خواب را برای کودکان پیش‌دبستانی و ۹ تا ۱۲ ساعت در روز را برای کودکان بین ۶ تا ۱۲ سال توصیه می‌کند. نوجوانان باید روزانه ۸ تا ۱۰ ساعت بخوابند. اگر فرزندتان بعدازظهرها می‌خوابد می‌توانید آن را هم جزء ساعات خوابش در نظر بگیرید.
خواب کافی به افزایش تمرکز و کاهش احساس خستگی در بچه‌ها کمک می‌کند. البته می‌دانیم که رفتن بچه‌ها به رختخواب می‌تواند یک چالش بزرگ در بسیاری از خانواده‌ها باشد، اما باید فرزندتان بداند که این برای سلامتی جسمی و عاطفی و شناختی‌ بسیار مهم است. فایده‌ی دیگری که خواب کافی برای بچه‌ها دارد کاهش استرس در آن‌هاست. استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و معمولاً برخی بچه‌ها در روزهای آغازین مدرسه دچار استرس می‌شوند که ممکن است باعث بیماری‌شان شود.
تغذیه‌ سالمی را برایشان فراهم کنید
داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل برای همه مهم است، اما برای بچه‌های در حال رشد و دانش آموزان مهم‌تر. سعی کنید برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان طوری باشد که از هر پنج گروه غذایی در آن استفاده شده باشد و ترکیب مناسبی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی مورد نیاز برای سالم ماندن بدن را فراهم کند.
برخی از گزینه‌های تقویت‌کننده سیستم ایمنی عبارت‌اند از:
– میوه‌ها و سبزیجات غنی از ویتامین C برای پیشگیری از سرماخوردگی و آنفلوانزا
– ماست به دلیل داشتن پروبیوتیک برای سلامت گوارش
– غلات کامل و پروتئین‌های سالم برای تأمین سوخت و انرژی کودکان فعال
برای کفش و کوله‌پشتی جای خاصی را در منزلتان در نظر بگیرید
از فرزندتان بخواهید هنگام ورود به خانه کفشش را در جای مناسبی که برای آن در نظر گرفته‌اید قرار دهد و اگر کوله‌پشتی‌اش را در مدرسه روی زمین می‌گذارد آن را کنار درب بگذارد و یا برایش جای مناسبی درست کنید. کفش و کیف بسیاری از میکروب‌ها را از کف کلاس‌ها، سرویس‌های مدرسه و دستشویی‌ها به خانه منتقل می‌کند. گذاشتن این وسایل کنار درب به پیشگیری از انتشار میکروب‌ها در فضای خانه کمک می‌کند. همچنین ایده آل است که هر دو هفته یکبار کیف و کوله‌پشتی فرزندتان را بشویید.
اگر لازم است واکسن آنفلوانزا بزنید
در نهایت این که با پزشک فرزندتان صحبت کنید شاید لازم باشد واکسن آنفلوانزای سالیانه را هر سال دریافت کند.


مطالب پربازدید

امروز شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸

نظرات