پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > روشهای دور کردن افکار منفی از زندگی

روشهای دور کردن افکار منفی از زندگی

خواندني ها | ۱۹ تیر۱۳۹۹ | 620 بازدید | نظرات

photo روشهای دور کردن افکار منفی از زندگی
۱-گزینه‌های خود را بررسی کنید
جنیفر هاوارد، روان درمانگر نیویورکی و نویسنده‌ی “برنامه‌ی نهایی زندگی شما: چگونه عمیقا زندگی روزمره‌تان را دگرگون و تغییرات نهایی را ایجاد کنید” می‌گوید: “اگر شرایطی در زندگی‌تان پیش می‌آید که شما را به عقب می‌راند، پس مهم است که به عقب بروید و چشم انداز بزرگ‌تری را ببینید.”
آیا چیزی از این وضعیت هست که به وضوح نمی‌توانید ببینید؟ از چه زوایای دیگری می‌توانید به آن نگاه کنید؟
شما می‌توانید با خودتان به این فکر کنید که چقدر اخراج از کار، سهمگین است، از سوی دیگر می‌توانید قدرش را به عنوان کاتالیزوری برای کسب یک شغل یا حرفه‌ی بهتر، یا خاتمه دادن به وضعیتی که باعث ناخشنودی‌تان می‌شد، بدانید. شما می‌توانید بگذارید مشکلات مالی شکست‌تان بدهد، یا به عنوان دلیلی برای مهار کردن هزینه‌ها و یافتن منابع جدید درآمد به آن نگاه کنید.
هاوارد می‌گوید: “شما باید روی خودآگاهی‌تان کار کنید، آیا وضع به این صورت است که رئیس‌تان واقعا از شما خوشش نمی‌آید یا شما نمی‌خواهید که پا پیش بگذارید؟ قالب‌گیری دوباره وقتی که به جای صادقانه دیدن وضعیت، موجب سرزنش دیگران شود خطرناک است.”
۲-حقیقت‌تان را در آغوش بگیرید
ما گاهی اوقات در افکار منفی یا مخرب‌مان گیر می‌کنیم چرا که معتقدیم منفتی‌ترین تعبیر از رخدادها‌، می‌تواند حقیقت داشته باشد. بولمن می‌گوید در دنیایی پر از نوسان‌ها، نااطمینانی‌ها، پیچیدگی‌ها، و ابهام‌ها زندگی می‌کنیم.
او می‌گوید: معمولا، می‌توانیم داستان‌های مختلفی را برای دنیا روایت‌کنیم، و همه‌ی آن‌ها جنبه‌هایی از حقیقت را دارند، ولی به ندرت یک حقیقت مطلق برای همه وجود دارد. او می‌پرسد: “پرسش این است که آیا داستان قالب‌گیری دوباره برای من جواب می‌دهد؟ آیا این داستان برای انتخاب کنندگان و آدم‌هایی که با من در ارتباطند جواب می‌دهد؟”
۳-به احساسات‌تان توجه کنید
نکته‌ی قبلی به این معنی نیست که ما می‌توانیم یک داستان کلی بسازیم و آن را حقیقت بنامیم. اینجاست که احساسات و بینش در فرایند قالب‌گیری ایفای نقش می‌کنند.
بولمن، افراد را به جست‌و‌جوی حقیقتی تشویق می‌کند که به آن‌ها احساسی درست می‌دهد و می‌گذارد حرکتی رو به جلو داشته باشند. شما از ‌این‌که هر رویداد و شرایطی را آنقدر وحشتناک بپندارید که زندگی‌تان را خراب می‌کند، و هیچ سودی برایتان ندارد و شما را به سمت خودتخریبی می‌برد به حالتی تغییر می‌کنید که بتوانید از این شرایط چیزی یاد بگیرید یا آن را خراب کنید و از نو بسازید و چیز تازه‌ای خلق کنید.
وقتی در راه درست قالب‌گیری دوباره قدم برمی‌دارید دلتان می‌گوید کارتان درست است چرا که این کار کمک می‌کند وضعیت کنونی‌تان را به سرعت پشت سر بگذارید و نوید چیزهای بهتری را می‌دهد.
هاوارد با بولمن موافق است. او می‌گوید اگر سعی کنید احساسات‌تان را نادیده بگیرید احتمالا دارید چیزی را توجیه می‌کنید که می‌دانید وضعیت بدی دارد. اگر به خاطر این‌که آدم مثبت‌اندیشی نیستید با باور کردن قالب‌گیری دوباره مشکل دارید، یک چیز دیگر است. ولی اگر مشکل‌تان سر این است که دل‌تان می‌گوید این داستان حقیقت ندارد، زمان آن است که داستان را بازخوانی کنید و ببینید واقعا چه اتفاقی افتاده است.
۴-کمک بخواهید
بولمن می‌گوید صحبت با دیگران درباره‌ی چگونگی قالب‌گیری دوباره‌ی شرایط ممکن است ایده‌ی خوبی باشد. برخی افراد ذاتا مثبت‌اندیش هستند یا در هر شرایطی به دنبال ارزش‌ها هستند. آنان کسانی هستند که می‌توانند به شما در قالب‌گیری دوباره به گونه‌ای کارامد کمک کنند. یا به دنبال مربیان حرفه‌ای یا درمان‌گرانی باشید که می‌توانند شما را از چارچوب افکاری که کاری برای‌تان نمی‌کنند رهایی بخشند.
۵-یک داستان خوب بیابید
بولمن می‌گوید یک قالب‌گیری دوباره موفق به داستان‌های خوبی با معیارهای چندگانه‌ی زیر نیاز دارد:
*باید به شما در چگونه اثربخش کردن زندگی‌تان و احساس خوب داشتن نسبت به خودتان کمک کند.
*هم‌چنین باید شما را در دستیابی به اهدافی که می‌خواستید انجام دهید کمک کند.
*باید برای شما و اطرافیان‌تان جواب دهد.
داستان‌های خوب، خودتخریبگر، خودشکننده یا مغایر با حس و شعور مشترک اجتماعی نیستند.


مطالب پربازدید

امروز جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹

نظرات