پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > روشهایی برای اینکه همیشه خوشحال باشید

روشهایی برای اینکه همیشه خوشحال باشید

خواندني ها | ۱۳ مرداد۱۳۹۷ | 131 بازدید | نظرات

انسان موجود پیچیده ایست.معمولا آدمها فکر میکنند که اگر به همه خواسته هایشان برسند خوشحال میشن اما انسان حتی وقتی به همه خواسته هاش برسه باز ممکنه خوشحال نباشه.

آیا همیشه در ذهنتان یک لیست از تغییراتی که میتواند خوشحالتان کند را دارید؟

تغییر در زندگی – وقت بیشتر؟ پول بیشتر؟ خوشگذرانی بیشتر؟

تغییر در خود – اندام بهتر، صبر بیشتر، نشاط بیشتر؟

تغییر در رفتارهای فرزندتان – همکاری بیشتر، احساس مسئولیت بیشتر، منطق بیشتر؟

آیا فکر میکنید که اگر یک عصای جادویی داشتید و میتوانستید با تکان دادنش همه چیز زندگیتان را ایده آل کنید، آنوقت خوشحال تر بودید؟ خبر بد براى شما این است که این عصای جادویی وجودندارد و زندگی شما هیچ وقت ایده آل نخواهد بود، شما هیچ وقت ایده آل نخواهید بود، فرزند شما هیچ وقت ایده آل نخواهد بود و در کل هیچ کدام از ما ایده آل نخواهیم بود، فقط به این دلیل که ما ‌انسانیم!

photo روشهایی برای اینکه همیشه خوشحال باشید

هیچ کدام از این تغییرات برای طولانی مدت شما را خوشحال نمیکند مگر اینکه تعریف نقطه ایده آل زندگیتان را عوض کنید.

خبر خوب اینکه عصای جادویی برای ایده آل کردن زندگی وجود ندارد ولی برای خوشحال بودن با همان چیزهایی که داریم، حتما وجود دارد. محققان به این نتیجه رسیدند که خوشحالی از درون آدم میاد و خوشحالی هر کسی به خودش برمیگردد. کافیست که تعریفتان را از خوشحالی عوض کنید‌ و آن را به زندگی ایده آل ربط ندهید، آنوقت خواهید دید که به طرز غیرقابل باوری خوشحالی را لمس میکنید.

پنج راهکار زیر به شما کمک میکند که انسان هاى خوشحالى باشید : 

۱ ) قدردانى را انتخاب کنید 

حس قدردانى و سپاسگذارى به میزان قابل توجهى ما را خوشحال تر میکند. رنج کشیدن بخشی از زندگى همه ماست، حتى گاهى اوقات به نظر میرسد که قسمت هاى سیاه زندگى بسیار بیشتر از بخش هاى سفید آن هستند. اما حتى در سخت ترین روزها، نعمتهاى فراوانى وجود دارند. دنبال پیدا کردن راهى باشید که تا آنجایى که میتوانید از داشته هایتان لذت ببرید. اگر به شما کمک میکند، به خود یادآورى کنید که رشد و تکامل، با غلبه کردن بر چالشهاى زندگى بدست مى آید.

اگر پدر و مادر هستید، کافیست که برای داشتن فرزندتان سپاسگذار باشید و از آن لذت ببرید. لذت بردن از وجود آنها، به شما هم لذت پدر و مادر بودن میدهد. احساس قدردانی، بچه ها را دگرگون میکند.

٢ ) با دیدن قسمتهاى روشن زندگی، انتخاب کنید که بیشترین لذت را از زندگى ببرید

انسانهاى مثبت اندیش، سالمتر، خوشحالتر و دارای روابط بهتری هستند و طولانیتر زندگی میکنند. پس همیشه نیمه پر لیوان را ببینید!

٣ ) حتی در روزهای سخت و ناراحت، آگاه باشید و در لحظه زندگی کنید

به طور کلی، انسانها ناراحتی را دوست ندارند. بنابراین وقتی ناراحتیم، شروع به حرکت در مسیر اشتباه میکنیم و یا فقط بهت زده سکوت و تماشا میکنیم. ولی اینکار فقط احساسات، سرزندگی و لذت بردن را در ما از بین‌ میبرد. تنها راه کنار آمدن با ناراحتی، به پایان رساندن آن است. آن حس های ناراحتی و یا ناامیدی دلیل خاصی برای بودنشان وجود دارد، آنها میخواهند پیامی را به ما منتقل کنند. وقتی اراده کنیم که به آنها توجه کنیم، پیغامشان را دریافت میکنیم، و آنوقت تمام حس ها ناپدید میشوند.

آیا دوست دارید که بتوانید با شرایط سخت کنار بیاید؟ هر نوعی از مدیتیشن به شما کمک میکند. تحقیقات نشان میدهد که انجام یکساعت مدتیتیشن در روز میتواند سیم پیچی مغز شما را تغییر دهد و تکرار آن برای هشت هفته، نقطه ایده آل خوشحالی شما را تغییر میدهد. ولی حتی ده دقیقه در روز و برای مدت زمان طولانی تر، به همین اندازه اثر گذار است. لازم نیست که هیچ کار خارق العاده ای انجام دهید. فقط برای ده دقیقه با چشمهای بسته بنشینید و به چیزی که تجربه میکنید توجه کنید. سعی نکنید که تنفس و یا فکرتان را عوض کنید، فقط به آنها توجه کنید. اگر احساس ناراحتی کردید، سعی در از بین بردن آن نکنید، فقط به آن توجه کنید. در تمامی این تجربه ها خودتان را دوست داشته باشید.  با گذشت زمان متوجه خواهید شد که از سکوت و آرامش بیشتر لذت خواهید برد.

۴ ) آنچه که وجود دارد را انتخاب کنید 

همه ما آرزو داریم که همه چیز در زندگیمان ایده آل باشد، ولی باور کنید که براى خوشحال بودن لازم نیست که همه چیز ایده آل باشد. بیشتر وقتها تلاش برای ایده آل بودن، از خوشحالی ما جلوگیری میکند. ما همیشه به جای لذت بردن و قدردانی کردن از آنچه که داریم، به خودمان اجازه تجربه و لذت بردن از خیلی چیزها را نمیدهیم مگر اینکه به نقطه ایده‌آل برسیم، که هیچ وقت نمیرسیم! با اینکار در واقع همیشه در حال جنگیدن با زندگی هستیم.

ایده آلها را رها کنید. شما همیشه میتوانید برای تغییر دادن چیزهایى که دوست ندارید تلاش کنید، ولى یادتان باشد که این تلاش شما با ذهنیت مثبت و قدرشناسانه، نتیجه بهترى خواهد داشت.

۵ ) دوست داشتن را انتخاب کنید

برای حرکت در مسیر خوشحالی،  باید خودتان را همانگونه که هستید بپذیرید و دوست داشته باشید؛  با همه کم و کاستیها و عیب و نقص هایتان. مهم ترین چیز در پدر و مادرى کردن، این است که عمیقاً خودمان را بپذیریم و دوست داشته باشیم.

دوست داشتن بدون قید و شرط باعث میشود که فرزند را نیز بدون قید و شرط دوست داشته باشید و این همان چیزیست که هر بچه ای به آن نیاز  و لیاقت داشتنش را نیز دارد. در واقع عشق بدون قید و شرط بسیاری از مشکلات رفتاری را حل میکند و عقل و منطق چیزهاى باقیمانده را!

این تمرینات میتوانند زندگی شما را برای همیشه تغییر دهند، پس چرا از همین امروز شروع نکنیم. با خودتان مانند کسى که او را خوب میشناسید و دوستش دارید حرف بزنید، خواهید دید که با دوست داشتن خود به فرزندتان بیشتر عشق می ورزید و این عشق در گفتگوى شما با او نیز تاثیر خواهد گذاشت. صدای درون فرزند شما وقتی که بزرگ میشود، همان صداییست که شما امروز با او صحبت میکنید.

خود را همانگونه که هستید دوست داشته باشید، هیچ چیزى نباید براى این دوست داشتن تغییر کند و از امروز هیچ چیز نمیتواند مانع خوشحال بودن شما شود.

خوشحالی هیچ ارتباطی با داشته ها و نداشته های ما ندارد بلکه یک حس درونی و مسلم برای شاد بودن است. با این مقدمه اگر هدفتان واقعا این است که شادی را پیدا کنید در این مقاله توصیه می کنیم همراه ما باشید.
خوشحال بودن ,آنچه پیش روی شما قرار دارد نتیجه یک تحقیق است. مختصر و مفید در سه نکته ارائه شده تا شاید شما در پنجمین دهه زندگی خود بابت آنچه که در فاصله زمانی ۳۰ تا ۴۰ سالگی بخصوص به لحاظ کاری انجام داده اید پشیمان نباشید بلکه برعکس خوشحال باشید.

بالاخره روزهایی می رسند که وقتی به پشت سرتان نگاه می کنید و بابت هر آنچه که در زمان خودش ثبت شده یا خوشحال خواهید بود یا ناراحت. بنابراین شاید بهتر باشد گاهی هم پای گوش دادن به حرف هایی بنشینیم که تجربه موجود در آنها می تواند برای آینده تعیین کننده باشد.

تحقیق با این سوال جلو رفت؛ باید در دهه سی زندگی مان چکار کنیم تا فواید آن را در دهه پنچاه زندگی و بعد از آن ببینیم؟
بیش از ۱۵۰۰ فرد سالمند به این سوال پاسخ داده اند. آنها بی دریغ تجربیات خود را در اختیار این تحقیق گذاشتند چه اینکه برخی از آنها در نودمین دهه زندگی خود حسرت هایی را داشتند و بابت آنچه که در گذشته انجام داده بودند احساس پشیمانی می کردند و این تاسف درست در سال هایی از زندگی همراهشان شده که دیگر راهی برای بازگشت به عقب و جبران وجود ندارد.

آنها در واقع درباره دوره بیست ساله ای از زندگی خود گفته اند که شامل ۲۰ تا ۴۰ سالگی می شود. روزهایی که انتخاب ها ، تصمیم ها و سبک و سیاق زندگی درست در همان مقاطع می تواند آینده و دوران میانسالی و سالمندی تان را کاملا تحت تاثیر قرار دهد.

خوشحال بودن و رضایت به انتخاب های ما در زندگی بستگی دارد
پس در هر کجای دنیا که زندگی می کنید گاهی باید به این تجربیات دقیق شوید چون شاید صدای زنگ هشداری در ذهنتان بلند شود که بتواند آینده شما را تغییر بدهد و این تغییر هیچ چیز جز یک ابراز رضایت از ته دل بابت زندگی گذشته نیست. هم اینکه در سالمندی بگویید اگر باز هم متولد میشدم همینطور زندگی می کردم کافیست.

راهکارهای خوشحال بودن
۱- انتخاب شغل – شغل شما باید پاداشی درونی برای روح و روانتان به ارمغان بیاورد.
بیشترین نکته ای که افراد سالمند درباره آن طی این تحقیق صحبت می کردند همین موضوع بود:سراغ شغلی بروید که دوستش دارید. آنها همگی بر این عقیده بودند که اگر اگر شما شغلی را انتخاب کنید که حتی درآمدش کمتر باشد اما دوستش داشته باشید باید برایتان در اولویت قرار بگیرد. وگرنه سراغ شغل هایی خواهید رفت که ناخودآگاه تمام طول هفته را منتظر آخر هفته ها و تعطیلات هستید.

نکته:می دانید یعنی چه؟ یعنی اینکه شما باید شغلتان را بخشی از زندگی تان بدانید. با آن زندگی کنید و از آن لذت ببرید. پس دنبال شغلی بروید که با آن زندگی کنید نه اینکه در زندگی تان آن را تحمل کنید.

۲- بگویید :”بله” – همه ما تجربه داشتن دوستان و همکارانی را داشته ایم که در زمینه کاری خود باریکترین خط فکری را گرفته اند و جلو رفته اند بدون اینکه میلیمتری از این مسیر تنگ منحرف شوند. شاید شعار آنها این باشد که “کوچک فکر کنیم”.

شاید خودشان ندادند اما آنها در سوله های تنگ و تاریک فکری خود گیر افتاده اند ، در چهار دیواری محل کارشان محبوس شده اند ، در همان اتاقک هایی که حتی پنجره هایش را رو به هوای آزاد باز نمی کنند. در واقع موضوع این است که آنها می خواهند از حاشیه امنیتی که برای خودشان درست کرده اند بیرون بیایند.

این روش یک اشتباه بزرگ است. شما باید در کارتان انواع چالش ها را در موقعیت های مختلف تجربه کنید و تا جاییکه که ممکن است به این چالش ها و مواجه شدن با آنها “بله” بگویید.

در همین تحقیقات یکی از بیشترین افسوس ها بابت موقعیت هایی بوده است که پشت در خانه افراد آمده اند ، در زده اند اما کسی در را به روی آنها بازنکرده و حالا بعد از سال ها صرفا افسوس است که از همه آن فرصت ها باقی مانده. فرصت هایی پر از چالش که از ترس همین چالش ها سوخت شده اند.

۳- درباره توانایی های اجتماعی تان فکر کنید – اگر می خواهید درباره زندگی تان در دوران سالمندی احساس خوبی داشته باشید باید توانایی های اجتماعی خود را ارتقا بدهید.
افراد سالمندی که در این تحقیق شرکت کرده اند از صدها شغل و موقعیت های کاری مختلف انتخاب شده اند.
آنها آدم های زیادی را دیده اند که در کار خود موفق شده اند و در طرف دیگر افرادی را دیده اند که در همین زمینه شکست خورده و سقوط کرده اند.

چرا این همه تفاوت بین آدم ها وجود دارد؟ فرقی نمی کند شما چقدر با استعداد باشید ، مهم نیست شما چقدر درخشان باشید ، مهم این است که شما تا چه اندازه از مهارت های درونی برخوردار باشید. این مهارت درونی همان روابط اجتماعی و عمومی شما با دیگران تعریف می شود. همه افراد سالمندی که در این تحقیق تجربه خود را در اختیار دیگران قرار می دهند می گویند فرای شغل و حرفه ای که شما دارید و انرژی که برای کارتان خرج می کنید ، باید تلاش برابری را برای بالا بردن سطح روابط اجتماعی خود را با دیگران در برنامه زندگی تان بگنجانید.

در همین تحقیقات آن عده که هرگز در روزهای جوانی سراغ ساختن روابط اجتماعی بهتر نرفته اند ابراز پشیمانی کرده اند.

نکته:شاید این تجربیات امروز فقط برایتان مسائلی ساده و پیش پا افتاده به نظر برسد اما ممکن است در روزهای پنجاه سالگی به بعد ورق برگردد و بابت جدی نگرفتن چنین مسائلی خودتان را سرزنش کنید. پس طوری زندگی کنید که دوران میانسالی و سالمندی وقتی یاد گذشته می افتید لبخندی از سر رضایت قلبی روی صورت تان نقش ببندد.


مطالب پربازدید

امروز چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۷

نظرات