پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > راههای درمان گرفتگی گردن

راههای درمان گرفتگی گردن

خواندني ها | ۶ دی۱۳۹۷ | 674 بازدید | نظرات

راههای درمان گرفتگی عضلات گردن

اول از همه باید گفت استفاده از یخ که در قدیم مرسوم بوده اصلاً توصیه نمی شود و به جای آن می توان از گرمای موضعی استفاده کرد. چرا که گرما کار کورتون را انجام می دهد و موجب استراحت تاندون ها و باز شدن رگ های گردن می شود.

برای مراقبت از گردن باید موقع مطالعه به زاویه سر توجه کنیم. پایین بودن بیش از حد موجب فشار بر مهره های گردن می شود.

تقویت عضلات شکم و پشت خود (بدن سازی) یک سینه بند طبی طبیعی برای نگهداری ستون فقرات خود خواهید داشت.

کشش آرام عضلات، انعطاف پذیری آنها را زیادتر می کند. همچنین باعث می شود خون بیشتری به سمت عضلات تان جریان پیدا کند.

حجامت یا بادکش را برای درمان گرفتگی عضلات در چین و ویتنام بسیار پرطرفدار است.در این روش، در پوست سطحی پشت بدن، با وسیله ای خراش داده می شود. این عمل به منظور افزایش جریان خون و همچنین از بین بردن سموم و عناصر ناسالم از آن ناحیه انجام می شود. حجامت توسط جامعه علمی در حال آزمایش است که گاهی اوقات نتایج مثبتی نیز به همراه دارد.

گردن را با روغن نعنا ماساژ دهید چرا که این روغن با داشتن بوی قوی این گیاه کانال هایی در بدن که علایم درد را از مغز انتقال می دهد، مسدود می کند.

استفاده از شال گردن برای حفاظت از گردن در برابر سرما است. بنابراین در زمستان باید از شال گردن استفاده کنیم.

درمان خانگی گرفتگی عضلات گردن
تاثیر کمپرس آب بر درمان گرفتگی گردن

از کمپرس سرد و گرم استفاده کنید
کمپرس سرد

در ۷۲ ساعت (سه روز) اولیه پس از شروع گرفتگی عضلات، فورا مقداری آب تقریبا سرد را در کیسه ریخته و سپس پارچه ای بپیچید و حداکثر ۲۰ دقیقه روی موضع دردناک قرار دهید. این کار را چندین بار در طول روز تکرار کنید. کمپرس سرد، درد و ورم ناحیه دردناک را کاهش می دهد و با بی حس کردن بافت عضلانی آن منطقه، تحریکات عصبی را کم می کند. توجه داشته باشید که منظور ار کمپرسور سرد استفاده از یخ نیست.

باید مراقب باشید، زیرا کمپرس سرد طولانی (بیش از ۲۰ دقیقه) در ناحیه مورد نظر می تواند باعث انقباض بیشتر عضلات و افزایش درد شود.

اما برای کمپرس گرم

پس از گذشت سه روز از آغاز درد ، می توانید روش کمپرس گرم را شروع کنید. کمپرس گرم باعث شل شدن ماهیچه های منقبض شده و افزایش جریان خون در آنها می شود. این کار حتما باید پس از ۷۲ ساعت اولیه گرفتگی عضلات آغاز شود تا التهاب فروکش کند. استفاده از گرمای مرطوب بهتر از گرمای خشک است، زیرا میزان از دست دهی آب بدن را کاهش می دهد. برای این کار می توانید از انواع کمپرس های مرطوب مانند کیسه های آب گرم مخصوص کمپرس، حمام آب گرم یا جکوزی استفاده کنید.

حرکات ورزشی برای رفع گرفتگی عضلات گردن را امتحان کنید:

سر خود را به سمت راست بچرخانید و دستان خود را در پشت سر به هم قفل کنید. اجازه دهید وزن دستانتان چانه شما را به قسمت راست سینه نزدیک کند. ۱۵ ثانیه در این حالت بمانید و مجددا به حالت عادی برگردید. این حرکت را در سمت چپ نیز تکرار کنید.
در حالی که ایستاده یا نشسته اید و دستانتان در دو طرف بدن آویزان است، کتف های خود را از پشت به هم نزدیک کنید و ۵ ثانیه نگه دارید. این حرکت را ۳ مرتبه در روز و هر بار ۱۰ دفعه تکرار کنید.

بهتر است برای رفع گرفتگی عضلات گردن انجام ورزش های هوازی سبک – که به پشت و ستون فقرات و مفاصل فشار وارد نمی کنند – مثل دوچرخه سواری ، پیاده روی یا شنا توصیه می شوند. اگر ورزش در فضای باز برایتان ممکن نیست، از دستگاه ها و وسایل ورزشی مانند دوچرخه های ثابت و … که در سالن های ورزشی موجود هستند، استفاده کنید. حتی می توانید یکی از آنها را خریداری کرده و در خانه داشته باشید و مرتبا از آن استفاده کنید.

photo راههای درمان گرفتگی گردن

درمان ۶۰ ثانیه‌ای برای درد و گرفتگی گردن
یک دقیقه کافی است تا با استفاده از این تکنیک درد گردن را از بین ببرید. ابتدا تعیین کنید کدام سمت گردن درد می‌کند. اگر در سمت چپ است، از دست چپ‌تان استفاده کنید. اگر سمت راست گردن‌تان درد می‌کند، از دست راست‌تان استفاده کنید.

با استفاده از انگشتان‌تان مستقیما نقطه‌ی درد یا گره را فشار دهید تا وقتی که فشار کافی حس کنید اما درد شدیدی نداشته باشد. سرتان را به جهت عکس محل درد بچرخانید، چانه‌تان را به صورت مورب به سمت زیر بغل‌تان پایین بیاورید. این گام‌ها را حدود ۱۵-۲۰ بار پشت سر هم تکرار کنید. در طول روز این کار را تکرار کنید تا ماهیچه‌هایتان را آرام نگه دارید.

وارد کردن فشار به نقطه‌ی درد در حین فعال کردن آن ماهیچه، می‌تواند به غیرفعال ساختن درد کمک کند. اگر دست‌تان به محل درد نمی‌رسد، یک توپ تنیس را روی آن قرار دهید و به دیوار تکیه دهید تا فشار کافی به آن وارد شود. اگر این کار کمکی به شما نکرد، از تکنیک زیر استفاده کنید.

کشش برای تسکین درد و گرفتگی گردن
کشش ماهیچه‌های گردن می‌تواند آن‌ها را آرام و درد و تنش را دور کند. در حین رانندگی یا پشت میز کامپیوتر این حرکات کششی ساده را انجام دهید:

– صاف بشینید، هردو تیغه‌ی شانه را بهم بفشارید و بعد به حالت اول برگردید – ۱۰ بار

– شانه‌هایتان را به عقب و پایبن بچرخانید ـ ۱۰ بار

– آهسته گوش‌تان را روی شانه‌تان بگذارید ـ ۱۰ بار

– به آرامی پشت سرتان را روی پشتی صندلی خودرو فشار دهید و ۳۰ ثانیه در همین حالت بمانید. اگر در خودرو نیستید، سعی کنید پشت سرتان را روی دست‌هایتان فشار دهید.

اگر از درد کمر هم رنج می‌برید، حرکات یوگا را برای تسکین درد کمر امتحان کنید.

ماساژ برای درد و گرفتگی گردن
برای کاهش سفتی، درد و التهاب، سعی کنید چند دقیقه گردن‌تان را ماساژ دهید تا علاوه‌بر افزایش جریان خون، ماهیچه‌های آن را نیز آرام کنید.

هم‌چنین می‌توانید از روغن‌هایی برای ماساژ استفاده کنید که برای تسکین درد و التهاب مفید هستند، مانند روغن نعناع که دارای خواص مسکن طبیعی است و درد را تسکین می‌دهد. نعناع حاوی متانول نیز هست که به صورت طبیعی تسکین ماهیچه‌های دردناک کمک می‌کند.

ابتدا برای آرام‌سازی ماهیچه‌ها یک دوش یا حمام آب گرم بگیرید. یک قاشق غذاخوری روغن حامل مانند روغن نارگیل یا زیتون را با چند قطره روغن نعناع ترکیب کنید و بعد به مدت چند دقیقه ناحیه‌ی دردناک را با ضربات محکم اما آرام، با این روغن ماساژ دهید. اگر دست‌تان به محل درد نمیرسد، از یک دوست یا عضو خانواده بخواهید کمک‌تان کند.

نرمش‌هایی برای درمان و جلوگیری از درد و گرفتگی گردن
ماهیچه‌های گردن هم نیاز به نرمش دارند. و به این ترتیب قوی می‌شوند! چرخش سر برای شروع عالی است. تقریبا هروقت که درد را احساس کنید می‌توانید این حرکت را انجام دهید.

به آرامی سرتان را در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا مشخص شود چه مقدار از منظره‌ی پیرامون‌تان را می‌توانید ببینید. پس از چندین بار چرخاندن، شاید متوجه شوید که الان فضای بیش‌تری را می‌توانید ببینید. پس از ۴ یا ۵ بار چرخش، جهت را عوض کنید. همیشه هنگام انجام حرکات گردن اطمینان حاصل کنید که حالت بدن‌تان درست است.

ورزش‌های دیگری که می‌توانید چند دقیقه انجام دهید خم کردن سر به سمت سینه و عقب رو به سقف است، یا خم کردن سر به پایین و رو به شانه‌ی راست و بعد رو به شانه‌ی چپ، یا چرخاندن آرام سر بدون چرخاندن بدن، و نگاه کردن به چپ و بعد نگاه کردن به راست.

گرمادرمانی برای درد و گرفتگی گردن
برای افزایش گردش خون، کاهش درد و گرفتگی ماهیچه‌ها و افزایش تحرک و انعطاف‌پذیری، می‌توان از گرمادرمانی استفاده کرد. یک پد گرم‌کنند، کمپرس آب گرم یا حوله‌ی مرطوب را به مدت ۲۰ دقیقه روی ناحیه‌ی دردناک بگذارید. برای محافظت از پوست، حتما منبع گرما را پیش از استفاده در یک حوله بپیچید.

برخی افراد برای بی‌حس کردن درد از سرمادرمانی استفاده می‌کنند. مثلا بلافاصله بعد از یک جراحت دردناک یا یک جراحت ملتهب از بسته‌های یخ، کیسه‌ای پر از سبزیجات یخ‌زده یا یک حوله‌ی یخی استفاده می‌کنند تا تورم و دردرا کاهش دهند.با این حال، سرمادرمانی برای گرفتگی ماهیچه‌ها یا مفاصل توصیه نمی‌شود.

حمام نمک اپسوم
نمک اپسوم از منیزیوم سولفات تشکیل شده است، ماده‌ی شیمیایی که به تسکین ماهیچه‌های دردناک کمک می‌کند. ممکن است با بهبود گردش خون، استرس و تنش را کاهش دهد. برای حمام نمک اپسوم، وان حمام را با آب گرم پر کنید. دو فنجان نمک اپسوم به آن اضافه کرده و در آن غوطه‌ور شوید طوری که گردن‌تان زیر آب فرو رود. این کار را ۳ بار در هفته می‌توانید انجام دهید.

گرفتگی گردن, لو ژنطب فشاری برای رفع سفتی گردن
نقاط فشار روی دست شما می‌توانند به تسکین گرفتگی گردن ایجاد شده به خاطر حالت نامناسب بدن، کمک کنند. لو ژن اصطلاحی است که نقطه‌ی طب فشاری را در دست توصیف می‌کند که می‌تواند به سرعت درد گردن را تسکین دهد.

نقطه‌ای که لازم است به آن فشار وارد کنید، پشت دست شما و در حفره‌ی بین دو استخوان انگشت اشاره و انگشت میانی، درست بعد از گره اتصال آن‌ها به دست است.

اگر درد گردن‌تان در سمت چپ است، فشار را به صورت دایره‌های کوچک به این نقطه از دست راست‌تان وارد کنید ـ یعنی باید نقطه‌ی دست مخالف با سمتی از گردن که درد می‌کند را فشار دهید.

با انگشت به این نقطه فشار وارد کنید و با دایره‌های کوچک آن را ماساژ دهید. از فشار کافی استفاده کنید تا در آن نقطه کمی احساس درد کنید.

در حالی که به دست‌تان فشار وارد می‌کنید، سعی کنید گردن را از یک سو به سوی دیگر بچرخانید تا ماهیچه‌های آن شل شود. باید متوجه شوید همراه با افزایش انعطاف‌پذیری، دردتان نیز کاهش یافته است.

به وضعیت خوابیدن‌تان توجه کنید
به نظر می‌رسد وضعیت‌های خوابیدن عجیب و غریب یکی از دلایل رایج گرفتگی گردن باشد. حتما به کنار یا به پشت بخوابید اما روی شکم نخوابید.

اگر هنوز ترجیح می‌دهید روی شکم بخوابید، مراقب بالش‌هایی که استفاده می‌کنید باشید. بالش‌های خیلی بزرگ می‌توانند هنگام خوابیدن به یک سو، گردن‌تان را خیلی به سمت مقابل هل دهند.

بالش‌ها‌یتان نباید از فضایی که برای تکیه دادن سرتان به صورت صاف و بدون خمیدگی نیاز دارید، بزرگ‌تر باشد. هم‌ترازی طبیعی وضعیت سر و گردن‌تان را بدون تاثیر بالش‌ها احساس کنید. وقتی می‌خوابید، مطمئن شوید سر و گردن‌تان به درستی با بقیه‌ی ستون مهره‌هایتان در یک راستا قرار بگیرد.

برای جلوگیری از بیدار شدن با درد، در مسیر مستقیم باد سرد نخوابید. این امر می‌تواند منجر به گرفتگی ماهیچه‌های گردن شود.

حوله گرم : برای کاهش درد ناشی از گرفتگی گردن و سفتی آن می توان حوله ایی را گرم کرد و در کل ناحیه گردن قرار داد. این کار را می توان چند بار تکرار کرد تا گردش خون افزایش یافته و عضلات گردن شل شوند.
کیسه یخ : از کیسه های حاوی یخ می توان جهت کاهش التهابات ناشی از درد گردن استفاده کرد. یخ یکی از بهترین تسکین دهنده ها برای درد ناشی از گرفتگی گردن می باشد.
دوش آب داغ: توصیه می شود افراد مبتلا به گرفتگی گردن, گردن خود را به مدت ۴ تا ۵ دقیقه زیر دوش آب گرم نگه دارند, در حالی که گردن را نباید حرکت دهند. این روش یکی از بهترین درمان ها برای رفع گرفتگی گردن است.
سرکه سیب : توصیه می شود دستمال کاغذی در مقداری سرکه سیب خیس کنید و آن را بر روی گردن قرار دهید. سرکه سیب یکی از درمان های بسیار موثر برای عضلات گردن است و دردهای شدید را تسکین می دهد.
ورزش : ورزش کمک زیادی در رفع گرفتگی گردن می کند. توصیه می شود گردن را به آرامی به صورت دایره ایی حرکت دهید. همچنین می توانید گردن را به آرامی به سمت جلو و عقب حرکت دهید. در صورتی که انجام ورزش درد را تشدید نمی کند, حرکات را ادامه دهید.
گرفتگی گردن

طب سوزنی : انجام برخی از ورزش های طب سوزنی می تواند درد ناشی از گرفتگی گردن را تسکین دهد.
مصرف منیزیم : به منظور تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود روزانه از مواد غذایی غنی از منیزیم استفاده کنید. چرا که منیزیم گرفتگی گردن را کاهش می دهد.
برگ کرفس : مخلوط برگ کرفس و عصاره آن باعث رهایی از درد ناشی از گرفتگی گردن می شود.
روش های بیان شده می توانند علاوه بر درمان گرفتگی گردن, دردهای ناشی از آن را نیز رفع کنند. این روش ها هیچ عوارض جانبی برای بدن ندارند و جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی می باشند.


مطالب پربازدید

امروز سه شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۹

نظرات