پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > خواص جالب تخم بلدرچین برای سلامتی

خواص جالب تخم بلدرچین برای سلامتی

خواندني ها | ۲۴ تیر۱۳۹۷ | 913 بازدید | نظرات

تخم بلدرچین؛ منبع ویتامین A

تخم بلدرچین یکی از کوچک ترین انواع تخم پرندگان است که به رغم اندازه کوچک، ارزش تغذیه ای بالایی دارد و از لحاظ مقدار پروتئین ها، ویتامین ها و مواد معدنی متعادل است، در وهله اول خواص آن به مقدار بالای پروتئین موجود در آن مربوط می شود. تخم بلدرچین سرشار از ویتامین A و کولین است که این ماده در سلامت اجزای سلولی و محافظت از سیستم عصبی به خصوص برای رشد مغزی جنین و کودکان نقش دارد. ویتامین A در تقویت بینایی و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن نیز موثر است و برای خانم های باردار و کودکان،

مصرف هر سهم تخم بلدرچین در روز می تواند حدود ۲۰ درصد نیاز روزانه به کولین و ۱۰ درصد به ویتامین A را تامین کند. البته منبع ویتامین D و B12 و B5 و فولات نیز محسوب می شود. تخم بلدرچین نیز مانند دیگر انواع تخم پرندگان منبع خوبی از مواد معدنی مانند آهن، سلیوم سدیم، پتاسیم، فسفر، ید و سدیم است و مصرف ۴ تا ۵ عدد آن می تواند به اندازه یک تخم مرغ معمولی نیازهای تغذیه ای فرد را تامین کند. گرچه در گذشته تخم بلدرچین تنها به عنوان یک خوراکی تزئینی استفاده می شد،

photo خواص جالب تخم بلدرچین برای سلامتی

امروزه فواید متعدد آن بر سلامت کاملا تایید شده است، از جمله می توان اشاره کرد که مصرف منظم آن می تواند تاثیر مثبتی بر بیماران مبتلا به بیماری های روان تنی و عصبی و همچنین آسم داشته باشد. مقدار فراوان چربی ها، پروتئین ها و اسید فولیک تخم بلدرچین باعث شده خوراکی بسیار عالی برای خانم های باردار باشد. تخم بلدرچین تاثیر مثبتی بر روند تولید مثل خانم ها دارد و به حفظ تعادل هورمون ها کمک می کند. البته مصرف منظم تخم بلدرچین به دلیل مقدار فراوان چربی و انرژی حتما کنار تغذیه متعادل مفید خواهد بود و بهتر است مبتلایان به بیماری های قلبی و افرادی که تحرک کمی دارند در این زمینه با پزشک معالج شان مشورت کنند.

تخم بلدرچین از خواص زیادی برخوردار است و مصرف آن در رژیم غذایی شما می‌تواند سلامتی شمارا تضمین کند. تخم بلدرچین از جهتی یک مادهٔ غذایی است که به‌سرعت خراب می‌شود. لذا تولیدکننده می‌بایستی در جهت تضمین کیفیت آن، با نگه‌داری اصولی از فاسدشدن تخم بلدرچین جلوگیری نماید.

تخم بلدرچین نیز مانند شیر در انسان موجب رشد و تکامل اعضای بدن شده به‌طوری که در برخی موارد با شیر گاو مقایسه می‌شود هرچند شیر به دلیل مقدار زیادی کربوهیدرات در مقایسه با تخم بلدرچین غنی‌تر به‌حساب می‌آید. تخم بلدرچین مواد معدنی بسیاری ازجمله آهن و فسفر بوده و می‌توان گفت تمامی ویتامین‌ها بخصوص ویتامین A، D، تیامین (B2) و ریبو فلاوین (B2) را دارا می‌باشد. سطح انرژی و پروتئین آن نیز بسیار مناسب گزارش‌شده است. با توجه به نیاز تغذیه‌ای یک انسان، یک تخم‌مرغ و یا معادل آن حدود شش تخم بلدرچین، چیزی در حدود ۱۰ درصد پروتئین، ۹ درصد چربی و ۴ درصد از کالری موردنیاز بدن انسان را تأمین می‌نماید.

خواص و مضرات تخم بلدرچین

به نظر می‌رسد که ارزش اقتصادی و قیمت تخم بلدرچین در مقابل ارزش غذایی بالای آن، کم است. بااین‌حال توصیه می‌شود به تازه بودن آن برای بهره‌برداری بیشتر توجه خاص معمول گردد.

خواص تخم بلدرچین
شما با اضافه کردن تخم بلدرچین به رژیم غذایی خود می‌توانید از مزایا و خواص آن برای سلامتی خود بهره‌مند شوید. از خواص تخم بلدرچین می‌توان به متعادل کردن کلسترول، کاهش فشارخون، پیشگیری از بیماری‌های مزمن و بهبود بینایی اشاره کرد.

پیشگیری از بیماری‌های مزمن
آنتی‌اکسیدان‌ها اجزای مهم و ضروری برای سلامت انسان‌ها هستند زیرا بدن به‌طور مداوم با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد باعث ایجاد بیماری مزمن و سرطان می‌شوند. تخم بلدرچین سطح خوبی از ویتامین D و A دارد و می‌تواند رادیکال‌های آزاد را خنثی کند و از سلامت بدن محافظت نماید.

متعادل کردن کلسترول
اسیدهای چرب مفیدی در تخم بلدرچین یافت می‌شود. به همین خاطر بیشتر افراد می‌توانند از آن برای سلامت قلب خود استفاده کنند. کلسترول HDL یکی از انواع کلسترول خوب است که بدن ما برای مبارزه با کلسترول بد خون به آن نیاز دارد. کلسترول HDL بیش از ۶۰ درصد اسیدهای چرب را در تخم بلدرچین تشکیل می‌دهد. بااین‌حال افرادی که در حال حاضر مشکلاتی با کلسترول خوددارند اضافه کردن مقادیر زیادی از این تخم‌ها به رژیم غذایی نمی‌تواند انتخاب خوبی برایشان باشد زیرا ۱.۶ گرم اسید چرب اشباع در هر وعده از آن وجود خواهد داشت.

افزایش متابولیسم
محدوده ویتامین B ای که در تخم بلدرچین یافت می‌شود می‌تواند فعالیت متابولیکی را در طول بدن افزایش دهد. این عملکردها دربرگیرنده فعالیت‌های هورمونی و آنزیمی است. به همین خاطر تخم بلدرچین می‌تواند فرآیندهای بدن و عملکرد اندام را بهبود ببخشد.

تسکین آلرژی
تخم بلدرچین به‌طور طبیعی پروتئین ovomucoid بالایی دارد که به‌عنوان آنتی آلرژیک (ضد حساسیت) در بدن عمل می‌کند. به همین خاطر افرادی که از احتقان بینی، التهاب یا سایر نشانه های آلرژی رنج می برند می‌توانند از این تخم بهره‌مند شوند.

تحریک رشد
درست همانند تخم‌مرغ معمولی، تخم بلدرچین نیز می‌تواند پروتئین خوبی برای شما فراهم آورد. پروتئین برای فرآیندهای بی شماری از بدن لازم است. این ماده به اجزای تشکیل دهنده تجزیه می‌شود و می‌تواند برای ساخت سلول ها، بافت ها، عضلات، استخوان و رگ های خونی جدید مورد استفاده قرار گیرد. پروتئین موجود در این تخم می‌تواند مزایای زیادی برای بدن فراهم آورد و رشد طبیعی بدن را تامین کند.

افزایش سطح انرژی
لیست بلند بالایی از مواد معدنی و ریزمغذی‌ها که در تخم بلدرچین یافت می‌شود باعث شده است که این ماده برای افزایش سطح انرژی بسیار مفید باشد. صبحانه‌ای با پروتئین‌های زیاد و مواد مغذی فراوان برای افرادی که به کافئین یا سایر محرک‌ها وابسته‌اند توصیه می‌شود زیرا می‌تواند سطح انرژی آن‌ها را تنظیم نماید.

بهبود بینایی
مقادیر بسیار خوبی از ویتامین A در تخم بلدرچین یافت می‌شود. این موضوع بدین معنی است که استفاده کردن از آن می‌تواند از بیماری و سلامت چشم شما محافظت کند. فعالیت آنتی‌اکسیدانی این ویتامین به کاهش دژنراسیون ماکولا کمک می‌کند و از توسعه آب‌مروارید پیشگیری می‌نماید. همین امر باعث می‌شود دید بهتری داشته باشید.

 

پاکسازی بدن
سم زدایی از بدن بسیار مهم است به خصوص در دنیایی که با مواد سمی، آلاینده ها و فلزات سنگین پر شده است. مطالعات نشان داده اند افزودن این تخم به رژیم غذایی می‌تواند سموم را از جریان خون حذف کند و اندازه سنگ مثانه و سنگ کلیه را کاهش دهد.

کاهش فشارخون
مواد معدنی ضروری در تخم بلدرچین یافت می‌شود. یکی از این مواد پتاسیم است. اگرچه اثر محافظتی از قلب و عروق در این تخم هنوز تحت مطالعه است اما حضور پتاسیم می‌تواند توانایی آن برای کاهش فشارخون را افزایش دهد. مقدار پتاسیم موجود در آن بیشتر از تخم‌مرغ معمولی است.

توصیه میکنیم این مطلب را نیز مطالعه کنید: پوکی استخوان چیست + درمان گیاهی با طب سنتی

مضرات تخم بلدرچین
هر ماده غذایی که بیش از حد مصرف شود می‌تواند عوارض و مضراتی داشته باشد. تخم بلدرچین نیز دارای مقداری اسیدهای اشباع است که بهتر است در مقدار متعادلی مصرف شود. در واقع تغییر عمده ای در رژیم غذایی باید تحت نظر متخصص تغذیه باشد اما مصرف متعادل آن برای سلامتی مناسب و بسیار مفید است. خانم های بارداری که اضافه وزن دارند و چاق هستند، خانم های باردار دیابتی و یا خانم های بارداری که چربی خون بالا دارند قبل از مصرف آن حتما با پزشک تغذیه خود مشورت کنند..


مطالب پربازدید

امروز پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۹

نظرات