پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > بهترین و بدترین مواد غذایی برای کم خونی

بهترین و بدترین مواد غذایی برای کم خونی

سلامت | ۲۰ مرداد۱۳۹۸ | 379 بازدید | نظرات

دنبال کردن یک رژیم غذایی سرشار از این مواد مغذی برای بیماران مبتلا به کم خونی منطقی به نظر می رسد. متاسفانه، یکی از بهترین مواد غذایی برای بیماران مبتلا به کم خونی یکی از نامطمئن‌ترین نمونه ها نیز محسوب می شود: جگر.
جگر گاو یا مرغ دارای سطوح چشمگیر آهن و ویتامین B12 است. طی یک مطالعه، بسیاری از بیماران مبتلا به کم خونی که چند وعده جگر و پیاز را به برنامه غذایی هفتگی خود اضافه کرده بودند، فواید چشمگیر آن در بهبود خلق و خو و سطوح انرژی را گزارش کردند.
از دیگر مواد غذایی سرشار از آهن و/یا ویتامین B12 می توان به موارد زیر اشاره کرد:
photo بهترین و بدترین مواد غذایی برای کم خونی
– گوشت گاو تغذیه شده با علف
– گوشت گوسفند تغذیه شده با علف
– بوقلمون
– صدف چروک
– صدف دو کفه ای
– مرغ
– صدف سیاه
از منابع غیر گوشتی و غذای دریایی آهن و/یا ویتامین B12 می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– اسفناج
– چغندر سوئیسی
– دانه های کدو تنبل
– بروکلی
در شرایطی که سبزی های برگدار تیره برای بیماران مبتلا به کم خونی مفید هستند، اما محتوای آهن و ویتامین B12 آنها قابل مقایسه با همتایان گوشتی خود نیست. بر همین اساس، افرادی که رژیم های غذایی گیاهخواری یا وگان را دنبال می کنند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به کم خونی قرار دارند.
هر فردی که قصد دارد یک رژیم غذایی گیاهی را آغاز کند یا در حال مصرف آن است باید با یک متخصص سلامت درباره روش های موثر پرهیز از کم خونی صحبت کند.
بدترین مواد غذایی برای کم خونی
بیماران مبتلا به کم خونی باید از مصرف برخی مواد غذایی پرهیز کنند زیرا می توانند در جذب آهن اختلال ایجاد کنند. به عنوان مثال، غذاهای سرشار از مواد شیمیایی که به نام تانن ها شناخته می شوند می توانند جذب آهن را دشوار سازند. از جمله این غذاها می توان به ذرت و انگورها اشاره کرد.
بیماران مبتلا کم خونی باید مراقب میزان مصرف کلسیم، کافئین، حبوبات و غلات نیز باشند. تمام این خوراکی ها نشان داده اند که می توانند اثری منفی بر جذب آهن در جریان خون داشته باشند.
همچنین، از مصرف شیر زمانی که پروتئین مصرف می کنید، پرهیز کنید. شیر سرشار از کلسیم جذب آهن از وعده غذایی را تقریبا غیرممکن می سازد.
تکنیک های کاهش استرس
در شرایطی که رژیم غذایی نقش غیر قابل انکاری در مدیریت کم خونی دارد، نباید از سلامت روانی خود نیز غافل شوید. مطالعه ای در سال ۲۰۰۸ در چین نشان داد که بین سطوح استرس و سطوح آهن در بدن پیوندی آشکار وجود دارد. هرچه استرس بیشتر بود، آهن کمتری در جریان خون بیماران وجود داشت.
ساده‌ترین روش برای کاهش استرس به طور طبیعی انجام روزانه مدیتیشن است. ۱۵ دقیقه مدیتیشن در روز می تواند به طور قابل توجهی سطوح هورمون استرس کورتیزول را کاهش داده و تمرکز شما را افزایش دهد.
افرادی که به دنبال روشی ساده‌تر برای کاهش استرس هستند می توانند خرید کتاب های رنگ آمیزی را مد نظر قرار دهند. مطالعات نشان داده اند که رنگ آمیزی می تواند به اندازه مدیتیشن در کاهش استرس موثر باشد.
در واقع، هر چیزی که بتواند استرس شما را کاهش دهد می تواند به عنوان یک تمرین ذهن‌آگاهی در نظر گرفته شود. مهم‌ترین نکته لذت بردن از کاری است که انجام می دهید. از جمله گزینه هایی که می توانید در این زمینه مد نظر قرار دهید می توان به موارد زیر اشاره کرد:
– یوگا
– دویدن
– دوچرخه سواری
– تمرینات تنفس عمیق
– مطالعه
– گوش دادن به موسیقی آرامش بخش
– وقت گذرانی با دوستان
– نوشیدن چای های گیاهی، مانند بابونه و اسطوخودوس
مکمل هایی برای کم خونی
اگر نمی توانید آهن و ویتامین B12 مورد نیاز بدن خود را از طریق رژیم غذایی تامین کنید، استفاده از مکمل ها گزینه ای مفید خواهد بود.
مکمل های آهن و ویتامین B کمپلکس آشکارترین گزینه هایی هستند که می توانید استفاده کنید. دوز مصرفی با توجه به شرایط و سن شما متفاوت خواهد بود، از این رو پیش از مصرف باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید.
برای افراد مبتلا به اختلالات گوارشی که جذب مواد مغذی، مانند آهن را دشوار می سازند، مصرف روزانه مکمل پروبیوتیک ممکن است مفید باشد. پروبیوتیک ها باکتری هایی خوب هستند که به تقویت سیستم ایمنی و سلامت گوارش کمک می کنند.


مطالب پربازدید

امروز دوشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۸

نظرات