پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > بهترین خوراکیها برای سلامت تیروئید

بهترین خوراکیها برای سلامت تیروئید

سلامت | ۱۷ فروردین۱۳۹۶ | 264 بازدید | نظرات

می خواهم به شما بگویم برای بهبود شرایط تیروئید خود از چه غذاهایی باید بپرهیزید:

استفاده بیش از حد سبزیجات چلیپایی

 

از مصرف مقدار زیاد سبزیجات چلیپایی ( کلم، شلغم، کلم بروکسل، بروکلی، گل کلم ) پرهیز کنید. این سبزیجات با اینکه بسیار مغذی هستند و سرشار از ویتامین و مواد معدنی اما در صورت مصرف بیش از حد در برخی از افراد می توانند باعث ایجاد گواتر شوند.

سعی کنید در روز ۳۰ گرم از این نوع سبزیجات میل کنید نه بیشتر. بخارپز کردن و پختن این نوع سبزیجات می تواند تاثیر آنها روی ایجاد گواتر را کاهش دهد بنابراین بهتر از خام خوردنشان است.

محدود کردن کربوهیدرات ها

کربوهیدرات ها بدنام هستند، اما شاید بعضی افراد به اندازه کافی کربوهیدرات مصرف نکنند. افرادی که رژیم های کم کربوهیدرات مانند کتوژنیک استفاده می کنند و مشکل تیروئید دارند، در واقع در حال دامن زدن و وخیم تر کردن اوضاع تیروئید خود هستند. بدن در این شرایط فرض می کند که در حالت بی غذایی به سر می برید و تیروئید اولین هورمونی است که به خطر می افتد. این را به خاطر داشته باشید در صورت داشتن مشکلات تیروئیدی باید از تمام گروه های غذایی به اندازه متعادل میل کنید. محدود کردن شدید کربوهیدرات، عوارض خاص خودش را روی تیروئید دارد.

photo بهترین خوراکیها برای سلامت تیروئید

سویا

ایزوفلاون موجود در سویا ممکن است مانع عملکرد تیروئید شود. مقدار زیاد سویا می تواند باعث تشدید پرکاری تیروئید و همچنین کمبود ید در افراد بزرگسال شود. افراد گیاه خوار زمانی که به جای گوشت مقدار زیادی محصولات حاوی سویا استفاده می کنند دچار مشکل می شوند. مصرف زیاد محصولات حاوی سویا می تواند پس از مدتی تاثیر منفی روی تیروئید بگذارد مخصوصا اگر استعداد ژنتیکی اش را نیز داشته باشید. اگر از داروهای تیروئیدی استفاده می کنید مطمئن شوید معده تان خالی باشد و اگر هم سویا استفاده کرده اید ابتدا اجازه دهید ۳۰ دقیقه تا یک ساعت بگذرد.

مقدار زیاد یا خیلی کم ید

بسیاری از بیماران من دیگر از نمک ید دار استفاده نمی کنند و به جایش نمک دریایی مصرف می کنند که در واقع یک محرّک شایع برای کم کاری تیروئید است و مقدار زیادی ید هم می تواند باعث پرکاری تیروئید شود.

ید را چه کم مصرف کنید چه زیاد، دچار مشکل می شوید بنابراین سعی کنید با کمک پزشک مقدار متعادلی از آن را به بدنتان برسانید. یک آزمایش ساده می تواند مشخص کند که آیا کمبود ید دارید یا خیر. خانم های باردار و خانم هایی که قصد بارداری دارند به ویژه باید به این مسئله توجه کنند.

 

گلوتن

گلوتن شامل غذاهایی می شود که باعث افزایش التهاب در بدن می شوند. افرادی که مشکل تیروئید دارند با محدود کردن گلوتن می توانند کمتر در معرض التهاب قرار بگیرند. این کار می تواند از به بهبود هاشیموتو که یک بیماری خودایمنی تیروئید است کمک کند. بیشتر افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند در خطر هاشیموتو نیز هستند.


همچنین بخوانید:

امروز دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۶

نظرات