پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > بهترین خوراکیهای طبیعی برای کاهش فشار خون

بهترین خوراکیهای طبیعی برای کاهش فشار خون

سلامت | ۱۹ تیر۱۳۹۷ | 210 بازدید | نظرات

رژیم غذایی سالم، مرتب ورزش کردن و کنترل وزن برخی از راهکارهایی هستند که می‌توانند به پیشگیری یا کنترل فشارخون بالا کمک کنند.خوردن بعضی مواد مغذی تاثیر مفیدی در کاهش فشار خون دارد. توجه به مصرف برخی مواد مغذی مرتبط با فشار خون نیز می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند.

پتاسیم

محققان دانشگاه ساوترن کالیفرنیا می‌گویند مصرف مواد غذایی حاوی پتاسیم بالا می‌تواند فشار خون را کاهش دهد. وقتی پتاسیم بدن کاهش می‌یابد بدن در تلاش برای حفظ هرچه بیشتر پتاسیم موجود، به نگهداشتن هرچه بیشتر سدیم روی می‌آورد.

این شرایط فشار خون را افزایش می‌دهد. اما وقتی شما میزان پتاسیم را افزایش می‌دهید، بدن شروع به تخلیه سدیم ذخیره شده می‌کند و فشارخون کاهش می‌یابد. ماهی قزل‌آلا، آووکادو، سیب‌زمینی شیرین، اسفناج و زردآلوی خشک برخی مواد غذایی غنی از پتاسیم هستند.

منیزیم

منیزیم یک آرامبخش طبیعی ماهیچه‌هاست. ماهیچه‌ها تمام سرخرگ‌های بدن را احاطه می‌کنند. آرام و شل شدن ماهیچه‌های صاف بر اثر مصرف منیزیم، باعث اتساع سرخرگ‌ها شده و جریان خون راحت‌تر صورت می‌گیرد. منیزیم در مواد غذایی مانند اسفناج، برگ چغندر، دانه کدو تنبل، ماست، شکلات تیره و بادام وجود دارد.

photo بهترین خوراکیهای طبیعی برای کاهش فشار خون

ویتامین C

LDL یا کلسترول بد اکسیده شده می‌تواند با ایجاد پلاک‌ها در سرخرگ‌ها باعث سفت شدن و از بین رفتن کشسانی آنها شود. این شرایط، فشار خون را افزایش می‌دهد. ویتامین C به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی از اکسیده شدن LDL جلوگیری می‌کند. فلفل دلمه‌ای قرمز، کلم بروکلی، آناناس، انبه، کلم بروکلی و توت‌فرنگی از جمله موادغذایی غنی از ویتامین C هستند.

ال آرژنین

ال آرژنین آمینو اسیدی است که بدن از آن برای ساختن اکسید نیتریک ـ که عامل اتساع رگ‌هاست ـ استفاده می‌کند. ال آرژنین می‌تواند جریان خون را تقویت کرده و فشار خون را کاهش دهد. سینه بوقلمون، سینه مرغ، دانه کدو تنبل، گردو، عدس و بادام زمینی برخی مواد غذایی حاوی ال آرژنین هستند.

رژیم غذایی در بیماران با فشار خون بالا
کاهش وزن و حفظ وزن طبیعی از ارکان اساسی هر برنامه طراحی شده جهت مقابله با فشار خون هستند. تحقیقات نشان داده است که افراد مبتلا به فشار خون بالا باید مصرف سدیم را کاهش دهند. پتاسیم و کلسیم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. موز، زردآلو، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو میوه‌هایی سرشار از پتاسیم هستند که در کاهش فشار خون بالا موثرند. سیب زمینی، سیر، بروکلی، کدو سبز، قارچ و گوجه فرنگی و سبزی نیز سرشار از پتاسیم هستند. حبوبات نیز از این مواد غنی می‌باشند. مرکبات، توت‌ها و سبزی‌های دارای برگ سبز، منابع خوب ویتامین ث هستند. دریافت کم این ویتامین با فشار خون بالا ارتباط دارد. خوردن گوشت‌های سفید مانند مرغ و ماهی طبخ شده بدون نمک برای افراد دچار فشار خون بالا توصیه می‌شود. برای معطر کردن گوشت می‌توان از سبزی‌های معطر، ادویه‌ها و میوه‌ها استفاده کرد. ماهی را نیز می‌توان با شوید، فلفل قرمز یا سیاه، مرکبات، سس‌های خانگی بدون نمک یا سایر سبزی‌ها معطر کرد. مصرف ماهی‌های با اسیدهای چرب مفید از قبیل حلوا، قزل آلا و قباد حداقل دوبار در هفته توصیه می‌شود.

از چه غذایی باید پرهیز کرد؟
افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند باید از خوردن غذاهایی مانند: سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند. در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

 


مطالب پربازدید

امروز چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷

نظرات