پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > خواندني ها > با خوردن این خوراکیها پوست خود را زیباتر کنید

با خوردن این خوراکیها پوست خود را زیباتر کنید

خواندني ها | ۲۳ دی۱۳۹۸ | 119 بازدید | نظرات

در این مطلب ۱۲ ماده غذایی مفید را به شما  معرفی میکنیم که با خوردن اونا میتونید پوست زیباتر و قشنگ تری داشته باشید

ماهی های چرب
اغلب افراد به خصوص افرادی که دچار آکنه و جوش صورت هستند گمان می‌کنند باید از خوردن غذاهای چرب پرهیز کنند. این مسئله درست است اما همه چربی ها مضر نیستند و برخی از آنها مثل ماهی های چرب برای سلامت و طراوت پوست بسیار مفید هستند. ماهی‌های چرب آب های آزاد مثل ساردین و سالمون به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا۳ برای پوست مفید هستند.
در مطالعه و تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ انجام شد محققان دریافتند که اسیدهای چرب امگا۳ خطر سرطان پوست به خصوص در افرادی که دارای ریسک بالای ابتلا به این سرطان هستند را به شدت کاهش می دهد. محققان دریافتند که اسیدهای چرب امگا۳ آسیب ناشی از اشعه ماورای بنفش خورشید را کاهش می‌دهد. اشعه ماورای بنفش خورشید باعث ایجاد التهاب در پوست می گردد بنابراین رژیم غذایی که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ است می‌تواند به کاهش التهابات پوستی به خصوص التهابات ناشی از اشعه های مضر خورشید کمک کند.
علاوه بر این ماهی‌های چرب حاوی ویتامین E هستند. ویتامین E نوعی آنتی‌اکسیدان است و از پوست در مقابل التهاب و رادیکال های آزاد محافظت می‌کند.

 

گردو
گردو می تواند همان منافع ماهی‌های چرب را داشته باشد بنابراین افزودن گردو به رژیم غذایی به خصوص برای افرادی که رژیم گیاهخواری دارند بسیار مفید است. گردو منبع غنی اسیدهای چرب امگا۳ و امگا۶ است. برخی از متخصصین معتقدند که حدود ۹۵ درصد جمعیت کمتر از میزانی که برای سلامتی مورد نیاز است اسیدهای چرب امگا۳ مصرف می کنند.
نکته مهم این است که باید بین مصرف دو اسید چرب امگا۳ و امگا۶ تعادل برقرار شود. برخی از رژیم های غذایی حاوی امگا۶ بیش از اندازه هستند که این موضوع می‌تواند باعث ایجاد التهاب و یا بدتر شدن التهابات پوستی مانند اگزما و پسوریازیس شود.

بادام
بادام یکی دیگر از منابع غذایی غنی از اسیدهای چرب غیر اشباع است و منبع بسیار غنی ویتامین E محسوب می شود. اغلب مغزها مثل مغز بادام حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان و اسیدهای چرب غیر اشباع هستند که به سلامت پوست کمک زیادی می‌کنند.

دانه آفتابگردان
دانه افتابگردان مانند سایر مغز حاوی اسیدهای چرب محافظت کننده است. بر طبق گزارشات محققان دانه آفتابگردان علاوه بر اسیدهای چرب مفید حاوی مقادیر مناسبی روی و ویتامین E نیز می‌باشد. روی و ویتامین E هر دو نقش مهمی در سلامت پوست و محافظت از سلول‌های پوستی ایفا می‌کنند. بنابراین افزودن دانه آفتابگردان به رژیم غذایی می تواند به سلامت و زیبایی پوست کمک بزرگی کند.

تخم کتان
تخم کتان سرشار از نوعی اسید چرب امگا۳ به نام آلفا لینولئیک اسید است. افزودن تخم کتان به اسموتی و یا ریختن تخم کتان روی سالاد از روشهای ساده مصرف تخم کتان است که کمک زیادی به زیبایی پوست می کند. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۱ بر روی تعدادی از زنان که پوستی حساس داشتند صورت گرفت، نشان داد افرادی که به مدت ۱۲ هفته از مکمل روغن دانه کتان استفاده کرده بودند در مقایسه با سایرافراد مزایای زیر را کسب کردند.
– کاهش حساسیت پوست
– کاهش زبری پوست
– کاهش پوسته پوسته شدن
– پر آب و هیدراته بودن پوست
– پوست صاف تر

سویا
دانه های سویا حاوی ترکیباتی به نام ایزوفلاوون ها هستند. ایزوفلاوون نقش مهمی در محافظت از پوست به خصوص درخانم ها ایفا می کند. محققان در سال ۲۰۱۷ تحقیقاتی روی گروهی از افراد انجام دادند. نتیجه این تحقیق نشان داد که زنان میانسالی که ایزوفلاوون بیشتری مصرف کرده بودند چین و چروک های پوستی کمتری داشتند و پوست آنها خاصیت کشسانی بیشتری داشت. پس از بررسی نتایج به دست آمده از این تحقیق محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مصرف ایزوفلاوون که با مقادیر زیاد در سویا یافت می‌شود در دوره یائسگی اثرات بسیار خوبی روی زنان دارد. یائسگی باعث کاهش هورمون استروژن در زنان می گردد. کاهش هورمون استروژن باعث کاهش خاصیت کشسانی پوست می شود اما مصرف سویا که حاوی ایزوفلاوون است باعث می شود زنان به خصوص در دوران یائسگی پوست بهتری داشته باشند.

آووکادو
آووکادومیوه غنی از چربی‌های مفید و سالم و ویتامین E است. آووکادو برای سلامت پوست بسیار مفید و موثر است. چربی های موجود در آووکادو از چربی های ضروری برای بدن هستند که بدن به تنهایی قادر به تولید آنها نیست و حتما باید از طریق تغذیه وارد بدن شوند. آووکادو حاوی ترکیباتی مانند لوتئین و زآگزانتین است که به محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر به خصوص اشعه UV کمک بسزایی می کند.

روغن زیتون
در بین روغن‌های خوراکی روغن زیتون یکی از بهترین و سالم‌ترین گزینه‌ها برای سلامت پوست است. متخصصان پس از مطالعه نتایج حاصله از آزمایشات صورت گرفته به این نتیجه رسیدند که رژیم حاوی مقادیر مناسب روغن زیتون برای پوست به خصوص محافظت از پوست صورت در برابر اشعه های مضر بسیار مفید است. روغن زیتون تا حد زیادی باعث جلوگیری از پیری پوست صورت ناشی از اشعه های مضر می گردد. مفید بودن روغن زیتون برای پوست به دلیل وجود اسیدهای چرب تک اشباع نشده و سایر ترکیبات موجود در روغن زیتون مانند اسکوالن است. این ترکیبات می توانند از پوست در مقابل خشکی و آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت کنند.

چای سبز
چای سبز یک نوشیدنی بسیار سالم است که حاوی ترکیباتی است که برای پوست بسیار مفید است. چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان هایی به نام کاتچین ها می باشد. کاتچین جریان خون در پوست را افزایش می‌دهد. افزایش جریان خون باعث می‌شود که سلول‌های پوست به طور مرتب اکسیژن و مواد مغذی بیشتری دریافت کنند که این امر باعث سلامت بیشتر پوست می گردد. محققان دریافتند که افرادی که به مدت حداقل ?? هفته به طور مرتب چای سبز می نوشیدند پوست بهتر و سالمتری داشتند و نتایج زیر در آنها قابل مشاهده بود.
– کشسانی یا الاستیسیته بیشتر پوست
– خشکی کمتر پوست
– کاهش پوسته پوسته شدن پوست
– قوام بهترپوست
– رطوبت بیشتر پوست
علاوه بر مزایای ذکر شده، آنتی اکسیدان های موجود در چای سبز پوست را در برابر اشعه های مضر محفوظ نگه می دارند.

شکلات تلخ
شکلات های باکیفیت که حاوی مقادیر بالای کاکائو هستند می‌توانند به محافظت از پوست کمک کنند. شکلات تلخ حاوی مقادیر مناسبی آنتی اکسیدان و مواد معدنی است که خاصیت ضد التهابی برای پوست دارند. محققان در حال حاضر در حال بررسی اثرات مفید شکلات تلخ بر روی برخی مشکلات پوستی مانند آکنه و پسوریازیس هستند.

آب
آب برای عملکرد مناسب تمام سیستم های بدن مفید است و مانند سایر قسمت های بدن برای پوست نیز بسیار مفید است. هیدراته بودن پوست مانع از صدمات ناشی از عوامل محیطی به پوست می شود. علاوه بر این هیدراته بودن پوست باعث می‌شود سلول‌های پوستی راحت تر مواد مغذی را جذب کرده و مواد سمی را دفع کنند.

کاروتن و بتاکاروتن
آنتی اکسیدان هایی که کاروتنوئید نامیده می‌شوند مزایای زیادی برای پوست دارند و از جمله این مزایا می‌توان به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد و محافظت از پوست در برابر اشعه های مضر خورشید اشاره کرد. سبزیجات زرد و نارنجی و میوه ها و سبزیجات قرمز منابع غنی از این نوع آنتی اکسیدان ها هستند. استفاده از این میوه ها و سبزیجات و گنجاندن آنها در رژیم غذایی روزانه می تواند کمک بزرگی به محافظت از پوست نماید. برخی از این میوه‌ها و سبزیجات عبارتند از:
انبه – پاپایا – هویج – سیب‌زمینی شیرین – فلفل دلمه ای – اسفناج – کلم قرمز

مواردی که برای سلامت پوست باید از آنها پرهیز کرد.
– مصرف زیاد کافئین: کافئین یک ماده محرک و مدر است و مصرف بیش از اندازه کافئین ممکن است منجر به کم آبی بدن و دهیدراته شدن پوست شود.

-مواد شیمیایی مضر: برخی از محصولات پوستی که برای آفتاب سوختگی پوست و یا به عنوان نرم کننده مصرف می‌شوند ممکن است حاوی مواد شیمیایی مضر، مواد افزودنی و یا عطر باشند که برای پوست به ویژه پوست های حساس مشکل ساز هستند و باعث آسیب به پوست می شوند. بنابراین بهتر است محصولات پوستی را فقط از داروخانه ها و مراکز معتبر خریداری کرده و قبل از خرید آنها با داروساز مشورت کنید.

photo با خوردن این خوراکیها پوست خود را زیباتر کنید

-غذاهای فرآوری شده:مواد غذایی که حاوی مقادیر بالای شکر و کربوهیدرات هستند ممکن است سرعت و روند پیری پوست را سرعت بخشیده و باعث پیری زودرس پوست شوند. افرادی که به سلامت پوست خود اهمیت می دهند معمولاً از مصرف غذاهای فرآوری شده اجتناب می کنند.


مطالب پربازدید

امروز سه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

نظرات