پیام سلام مجله آموزشی سرگرمی سینمایی > سلامت > این عادتهای غذایی اشتباه شما را بدخواب میکند

این عادتهای غذایی اشتباه شما را بدخواب میکند

سلامت | ۹ تیر۱۳۹۷ | 276 بازدید | نظرات

آیا شبها معمولا بدخواب میشوید؟آیا زمان زیادی باید در رختخواب باشید تا خوابتان ببرد؟خوردن بعضی از غذاها قبل از خواب یا بعضی عادتهای اشتباه غذایی میتواند شما را بدخواب کند.این عادتهای اشتباه را با هم مرور میکنیم:

شامی که می‌خورید تند و پُرادویه است

غذاهای تند و پرادویه موجب سوزش معده و بد هضمی در شب می‌شوند. وقتی دراز می‌کشید، جاذبه‌ی زمین به نفع‌تان عمل نمی‌کند و مواد تندی که خورده‌‌اید وارد مری شده و دچار ریفلاکس می‌شوید، در نتیجه خواب‌تان مختل می‌شود. ضمنا شواهد علمی نشان می‌دهند که خوردن غذاهای تند پیش از خواب احتمال کابوس دیدن را بیشتر می‌کند.

رژیم غذایی‌تان بسیار محدود است

رژیم‌های غذایی سخت و محدود کننده مناسب همه‌ی افراد نیستند. به اندازه‌ی کافی غذا نخوردن می‌تواند موجب اختلال خواب شود. هیچکس دوست ندارد گرسنه به رختخواب برود. احساس ناراحتی ناشی از گرسنگی و اضطراب ناشی از آن می‌تواند شما را بیدار نگه دارد.

photo این عادتهای غذایی اشتباه شما را بدخواب میکند

غذاهایی که به خواب کمک می‌کنند نمی‌خورید

با آب آلبالو، موز، کیوی و یخ برای خودتان یک اسموتی عصرگاهی درست کنید. موز منیزیم دارد و برای خواب خوب است، آلبالو نیز به افزایش تولید ملاتونین کمک می‌کند و کیوی هم سطح سروتونین را در بدن بالا می‌برد. سروتونین هورمونی است که به آرام سازی ذهن و بدن کمک می‌کند.

پیش از خواب بستنی می‌خورید

خوردن لبنیات پُر چرب می‌تواند خواب‌تان را دچار اختلال کند. مواد غذایی پُر چرب و کم فیبر منجر به بیخوابی و کاهش کیفیت خواب می‌شوند. غذاهای پُر چرب موجب ریفلاکس شده و از این طریق نیز خواب را بهم می‌زنند. چربی، دیرتر از بقیه مواد غذایی معده را ترک می‌کنند، یعنی بعد از پروتئین و کربوهیدرات، بنابراین اجتناب از غذاهای پُر چرب در ساعات نزدیک به زمان خواب، راهکار هوشمندانه‌ای است.

شام را خیلی زود می‌خورید

اگر شام‌تان را حدود ساعت ۵ خورده باشید و تا ساعت ۱۱ شب که به رختخواب می‌روید چیزی نخورید، گرسنگی مانع خواب‌تان می‌شود. شاید یکی دو ساعت بعد از شام به یک اسنک کوچک نیاز دارید تا راحت‌تر و بدن احساس گرسنگی به خواب بروید. بهترین اسنک پیش از خواب می‌تواند چیزی مثل پنیر و بیسکوئیت باشد.

پنیر سخت بهتر از پنیر نرم است، زیرا پنیر سخت، تیروسین بیشتری دارد؛ ترکیبی که به خواب کمک می‌کند. اسنک پیش از خواب باید ۶۵ درصد کربوهیدرات و ۳۵ درصد پروتئین باشد و تقریبا ۲۵۰ کالری داشته باشد. یک کاسه‌ی کوچک غلات همراه با شیر کم چرب نیز اسنک بسیار خوب دیگری است که می‌توانید قبل از خواب بخورید. اما توجه داشته باشید که دیر وقت نخورید چون ممکن است دچار سوزش معده یا مشکلات دیگر شوید.

 

بعد ازظهر قهوه می‌نوشید

ممکن است فکر کنید نیاز به قهوه دارید تا بتوانید در ساعات پایانی روز تمرکزتان را برای انجام کارهای باقیمانده حفظ کنید اما شش ساعت طول می‌کشد تا بدن‌تان فقط نیمی از کافئینی را که مصرف کرده‌اید هضم کرده و از سیستم‌تان دفع کند. این محرک می‌تواند مضطرب‌تان کند و منجر به بیخوابی‌تان شود. روزانه تقریبا ۲۵۰ میلی گرم کافئین، متوسط حساب می‌شود. بسیاری از کارشناسان خواب توصیه می‌کنند بعد از ظهرها قهوه ننوشید.

شام سنگین می‌خورید

پُرخوری مطمئنا باعث احساس ناراحتی می‌شود، مخصوصا اگر دیروقت غذا بخورید. بدن عادت دارد وقتی نشسته یا ایستاده‌اید غذا را گوارش کند، نه وقتی که دراز کشیده‌اید. دراز کشیدن می‌تواند پروسه‌ی گوارش را طولانی‌تر کند و در نتیجه خواب‌تان را بهم بزند.

 

 


مطالب پربازدید

امروز یکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷

نظرات