ام وی ام ۳۱۵ پرفروش ترین هاچ بک اسپرت در بازار ایران
تکنولوژي | ۸ خرداد۱۳۹۶ | 5758 بازدید | نظرات
ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک یکی از زیباترین و بهترین خودروهای هاچ بک موجود در بازار ایران میباشد که با ظاهری جذاب و جوان پسند توانسته در مدت کوتاهی به یکی از پرفروش ترین خودروهای روز ایران تبدیل گردد.
فیسلیفت ۳۱۵ بسیار خوب طراحی شده و نمایانگر سیاستهای کلی شرکت چری است، چرا که نشان میدهد این شرکت برای بهتر شدن ظاهر محصولات خود بهسراغ طراحان بینالمللی رفته است. در تمام ظاهر این خودرو حس اسپرت بودن به شما منتقل خواهد شد. چراغهای جلوی ۳۱۵ به فرم چشم طراحی شدهاند که با جلوپنجره کوچک آن بسیار همخوانی دارد. خطوط آیرودینامیکی خودرو بهخصوص بخش کناری کاپوت، زیبایی امویام ۳۱۵ را دوچندان کرده است. از نمای جانبی نیز این خودرو طراحی قابل قبولی دارد. بخش عقبی امویام ۳۱۵ نسبت به مدل قبلی کمتر دچار تغییرات شده و فقط چراغها و سپر مورد حمله طراحان قرار گرفته و دگرگونی در آنها دیده میشود که با فرم کلی مطابقت دارد. بهطور کلی این خودرو از لحاظ ظاهری بسیار بالاتر از توقع ظاهر شده و طراحان چری این مدل را با استانداردهای روز دنیا خلق کردهاند.
با معرفی این خودرو، چری نشان داد که مقوله طراحی را جدیتر گرفته و در مسیر نوینی گام نهاده که اثراتش بعدها در تکوین مدلهایی همچون ARRIZO 7 و TIGGO 5 و …. مشاهده گردید. در سال ۲۰۱۲ میلادی، این خودرو دگرباره دستخوش تغییر شد و یک عمل فیس لیفت ماژور بر روی بدنه و نیز کابین آن صورت گرفت که تا اندازه بسیاری آن را نسبت به نمونه اولیهاش متحول نمود، علاوه بر این، گیربکس و سیستم صفحه کلاچ آن نیز بازبینی و اصلاح گردید، معضلی که پیش از آن، از عوارض شایع و رایج در این خودرو بود و حتی بر بازار فروش آن نیز تأثیر نهاد.
بیشک فیس لیفت این مدل را میتوان گامی بزرگ برای چنین سازنده نوبنیادی دانست؛ نمای جلوی آن بهتمامی تغییر یافته و با چراغهایی که چشمان عقاب را تداعی میکند و نیز سپرها و جلوپنجره ای اسپرتی، بیشازپیش بهبود یافته است و علاوه بر آن، از تناسب ابعادی درخوری هم برخوردار است. بخش پشتی آن نیز چندان متحول نشده و تنها به تعویض فرم چراغها و باز طراحی سپر عقب اکتفا گردیده است، که آن هم به خوبی صورت پذیرفته و جلوه بصری بهتری را به این خودرو بخشیده است. در کل طراحی این مدل را میتوان متناسب، جذاب و عامهپسند دانست و شاید کمتر خودرویی را در این رنج قیمتی بیابید که طرحش چنین مدرن و دلنشین باشد. از دگرسوی، چنانچه نشان جلویی این خودرو را از پیشانی آن برداریم، ناخودآگاه خودروهای روز اروپایی و ژاپنی را به ذهن مان تداعی مینماید و میتوان رگههایی از طراحی اپل آسترا و MG3 و یا حتی هوندا فیت را در آن پیدا نمود. شاید این امر از آنجا ناشی میگردد که چری تیمی قوی از طراحان باسابقه برندهای نامدار اروپایی و آمریکایی را زیر سقف خود جمع نموده که پیامدش نیز تزریق روحی تازه بر پیکره خودروهای این برند بوده است. به نظر میرسد که از چند سال پیش بدین سوی، بیشتر سازندگان چینی، مقوله طراحی خودرو را بسیار جدیتر گرفتهاند و قصد به چالش کشیدن بزرگان را دارند، علیالخصوص کره ایها و ژاپنیها.
بنا به ادعای وبسایت شرکت چری، طرح داشبورد این خودرو از «GULL WING» و یا بالهای مرغ نوروزی الهام گرفته است. تریم داخلی این خودرو به رنگ مشکی میباشد و چنانچه با دیدگان بسته وارد کابین این خودرو شده و سپس چشمانتان را باز کنید ممکن است به یکباره تصور نمایید که در خودرویی ژاپنی و کره ای نشستهاید. داشبورد آن بهتمامی متحول شده و طرحش نسبت به نمونه پیشین آن بسیار زیباتر و مدرنتر گشته است. همچنین بهبود کیفی شایان توجهی هم در آن رخ داده و بدین لحاظ تا حد زیادی به همتایان شرقی خود شباهت یافته است. گرچه در جایجای کابین آن از پلاستیکهای سخت و ارزانقیمت بهره گرفته شده ولی تنها کافی است که آن را با نمونه اولیه و غیر فیس لیفت شدهاش قیاس نماییم تا عمق پیشرفت چری را در این باب بهتر درک کنیم. طرح کیلومتر شمار در این خودرو شباهت بسیاری به ساختههای نوین هیوندای یافته و جزییات آلومینیمی در روی فرمان و بخش میانی کنسول، به زیبایی هر چه تمامتر جای گرفته است، حرکتی که پیش از آن از یک سازنده چینی کاملاً بعید بود. البته این را هم باید در نظر داشت که تمامی این موارد با کیفیت پایینتری نسبت به کره ایها صورت پذیرفته که اگر تنها برچسب قیمتی این خودرو را در نظر بگیریم شاید جای چندانی برای شکوه و گلایه گذاری مان باقی نماند. در کل، طراحی و کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد این خودرو گواهی بر این امر است که مرز بین چینیها با رقبای کره ای و یا حتی ژاپنیشان روزبهروز در حال کمرنگ شدن است و هیچ بعید نیست روزی را شاهد باشیم که این حصار کاملاً فرو ریزد. بگذریم!
هنر طراحان چری در بخش داخلی امویام ۳۱۵ نیز دیده میشود و بهادعای مسئولان این شرکت از سبکی خاص، در این طراحی بهره گرفته شده است. اگر شما از لوگوی شرکت در وسط غربیلک فرمان چشم پوشی کنید، محال است که یاد خودروهای زشت گذشته کشور چین در ذهن شما تداعی شود. طراحی داخلی این خودرو نزدیک به محصولات کشورهای کره و ژاپن است. همه بخشها از داشبورد تا صندوق عقب زیبا در سر جای خود قرار داده شده است. صفحه کیلومتر خودرو نیز دچار تغییر شده و بسیار مدرنتر از نمونه قبلی است. بهکارگیری پوشش آلومینیومی در کابین ذوق و سلیقه طراحان را به نمایش میگذارد. دریچههای ورودی هوا نیز به فرم جذاب تغییر شکل دادهاند. با توجه به قیمت این محصول در بازار ایران نمیتوان رقیب قدرتمندی برای آن در این رنج پیدا کرد و امویام ۳۱۵ بهطور کاملا مقتدرانه در صدر جدول قرار میگیرد. عدهای از کم بودن دید عقب خودرو به عنوان یک ضعف یاد میکنند ولی این دید کم در طراحی خودروهای اسپرت کاملا طبیعی است و معمولا از سنسورهای هوشمند برای کمک به راننده استفاده میکنند و دوربین دنده عقب نیز در این مورد بسیار کارآمد خواهد بود.
از موارد بارز دیگری هم که در این خودرو مشاهده میشود کیفیت مونتاژ آن است که تا حد زیادی از محصولات هم قیمت داخلی بهتر به نظر میرسد، بهعنوان مثال، در حالی که دربهای بدنه اکثر نمونههای صفر داخلی – به علت کهنگی قالبهای تولید – به راحتی باز و بسته نشده و احتیاج به رگلاژ مجدد دارند، دربهای این خودرو با یک اشاره و بهمراتب راحتتر باز و بسته میگردند و همچنین در داشبورد آن نیز صداهای ریز و آزاردهنده اثری نیست و علاوه بر آن شیشههای الکتریکی این خودرو هم با سرعت بالایی به فرمان سرنشینان پاسخ میدهند و….. البته این امر بدان معنا نیست که خودروی مذکور در مبحث مونتاژ عاری از هر نوع عیب و ایرادی ست و کاملاً بینقص است بلکه مواردی هم از بیدقتی هم در آن مشاهده شده که از جمله آنها میتوان به صدای خشخش ضبط آن اشاره نمود که در همان اوایل خریدش گریبان گیرش بود و پس از مدتی و به نحو عجیبی خود به خود برطرف گردید! از آنجایی که این خودرو از طول بدنه بیشتری نسبت به اکثر هاچ بک های موجود در بازار برخوردار است، لذا از فضای بار و سرنشین بیشتری هم نسبت به خودروهای همچون پژو ۲۰۶ یا ۲۰۷ آی و…. بهره میبرد و از آن احساس تنگی و فشاری که در صندلیهای پشتی برخی از این خودروها وجود دارد و بهخصوص برای افراد بلندقامت بسیار آزاردهنده است، در آن چندان اثری نیست. به لطف آینههای جانبی بزرگی که در MVM 315 وجود دارد میزان تسلط راننده به محیط اطراف بسیار خوب است و تنها دید عقب آن کمی محدود میباشد که آنهم به لطف سنسورهای قویی که در سپرهای عقب این خودرو وجود دارد تا حد زیادی برطرف گردیده است.
حال وقت آن رسیده است که سری به قلب تپنده این خودرو زنیم، پیشرانه این مدل نشان ACTECO را بر پیشانی خود حمل میکند، که از ملحقات چری است و همکار AVL اتریش. از آنجایی که چری به تقلید از همتایان کره ای خود در پی استقلال تکنولوژیک است لذا خود را ملزم به آن نموده که قوای محرکه خودروهایش را خودش تأمین نماید و از اینجاست که داستان ACTECO آغاز میگردد. پیشرانه چهار سیلندر و ۱٫۵ لیتری این خودرو توانی معادل ۱۰۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۴۰ نیوتن متر را از خود ارائه میدهد. در وقت استارت، خودرو با نرمی هر چه تمامتر روشن میشود و صدای پیشرانه چنان پایین است که گاهی اوقات شک میکنید که در درون خودرویی چینی نشستهاید، البته این صدا در دورهای بالا کمی افزایش مییابد ولی برخلاف شنیدهها، آوای آن به درون کابین خودرو چندان راه نیافته و گوشخراش نیز نیست! به نظر میرسد که چری سطح عایقبندی را در این خودرو ارتقاء بخشیده است. فرمان آن نیز تا حد زیادی خوشدست بوده و از نرمی درخوری برخوردار است که وجود همین امر بهتنهایی کار راننده را در ترافیکهای سخت کلانشهرها و همچنین پارک خودرو، سهلتر و آسانتر مینماید.
نمونه های عرضه شده در کشورمان از یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی سود میبرند، در حالی که در بازار چین گزینه ۵ سرعته AMT نیز در دسترس خریداران میباشد. در کل دندههای گیربکس آن نیز نسبتاً نرم جا میروند و بهتر از نمونه غیر فیس لیفت آن است و تنها جاگذاری دنده عقب آن کمی دقت میخواهد. بنا به ادعای چری سیستم انتقال قدرت این خودرو نسبت به نمونه غیر فیس لیفت کاملاً اصلاح شده است که برای ثابت شدن صحت این اظهارات باید منتظر کارکرد بالاتر خودرو ماند. علاوه بر این، سیستم فنربندی این خودرو بهمراتب نرمتر از رقبای هم قیمت داخلی میباشد و با توجه به ناهموار بودن بیشتر جادههای موجود در کشورمان، میتوان آن را کاربردیتر از رقبایش ارزیابی نمود و از این لحاظ شباهت بسیاری با نمونههای قدیمیتر کره ای دارد.
امویام ۳۱۵ موفق شده است ۴ ستاره را از موسسه C-CNAP دریافت کند، این ستارهها سطح بالای استاندارد این خودرو را به ما نشان میدهد. از جمله تجهیزات ایمنی ۳۱۵ جدید میتوان به کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم الکترونیکی ترمز ضد قفل و سیستم توزیع کننده الکترونیکی نیروی ترمز اشاره کرد.
با توجه به این موضوع که هر سال قیمت سوخت و بهخصوص بنزین در کشورمان افزایش مییابد، مصرف سوخت خودرو یکی از دغدغههای خریداران محسوب میشود که به آن توجه زیادی دارند. امویام ۳۱۵ به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر سوخت مصرف میکند که نسبت به محصولات مشابه دیگر، مصرف سوخت مناسب و خوبی محسوب میشود.
بیشتر محصولات چینی خودروهای آرامی هستند که جهت تردد روزمره ساخته و پرداخته شدهاند و به این لحاظ ضرایب دنده گیربکس در آنها نیز با محصولات اروپایی متفاوت است، همچنین امکان ندارد که ما در وبسایتها و نیز بروشورهای این محصولات با لغت «اسپرت» مواجه شویم، پس بیتعارف میتوان گفت که این خودرو نیز مانند بیشتر هموطنان خویش از مایههای اسپرتی چندانی برخوردار نیست و اگر چنانچه در این باره، تنها نسبت وزن به اسب بخار این خودرو را مدنظر قرار دهیم و آن را با برخی دیگر از همتایانش قیاس نماییم این امر برایمان بهتر روشن میگردد. گرچه این خودرو از شتاب درخوری برخوردار نیست ولی پدال گاز آن به خوبی به فشار پای راننده پاسخ میدهد و تا آن اندازه سریع هم است که شما را در مواجهه با اکثر محصولاتی که در خیابانهای مان کشورمان میبینید، ناامید نسازد. با تمامی این اوصاف، اگر چنانچه از زمره اشخاصی هستید که اهل مسابقه و یا خدایناکرده کورس گذاشتن در خیابانها میباشید به شما توصیه میکنیم که به گزینه دیگری فکر کنید.MVM 315 بیشتر یک خودروی خانوادگی و کممصرف و آرام است و نه یک خودروی ریس (مسابقه).
در کل فیس لیفت این خودرو را میتوان تا حد زیادی موفق ارزیابی نمود. فقط کافی است که آن را با فیس لیفت هایی که در سالهای اخیر، در تولیدات داخلی مان صورت پذیرفته قیاس نماییم تا به میزان عقبماندگی مان را در این زمینه بیشتر پی ببریم. در سالهای گذشته، بیشتر دستکاریهایی که در بدنه خودروهای داخلی صورت پذیرفته آنچنان چهره خودرو را دستخوش تغییرات ناشیانه نموده که خریداران داخلی را از هر مدلی که رنگ و بویی از «فیس لیفت» به همراه داشته باشد، فراری داده است! شاید پژو پارس را بتوان از معدود فیس لیفت های موفق موجود در بازار دانست، بقیه مدلها را هم که خودتان بهتر در جریانید و احتیاج به توضیحی از سوی اینجانب ندارد.
در نهایت کلام پرسشی که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید آن است که آیا این خودرو ارزشش را دارد که خریداری شود یا خیر؟ پاسخ به این سؤال هم بستگی به آن دارد که از کدام منظر به این موضوع نگریسته شود. چنانچه امروزه همانند دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی، خودروهای نسبتاً بهروز فرانسوی و کره ای و…. در کشورمان مونتاژ میشد، شاید خرید این خودرو چندان توجیهی نداشت ولی وضعیت موجود تفاوت بسیاری با آن دوران نموده است، از خودروهای روز اروپایی و یا کره ای در سبد تولیدات داخلی چندان اثری نیست و مدلهای جدیدتر آنها نیز در چند سال اخیر چنان با قطعات داخلی و متفرقه و نیز کیفیت پایین مونتاژ دگرگون گشتهاند که تنها نام برندشان را یدک میکشند و نه روح آن را! تحت این شرایط و در بازه خودروهای ۴۰ میلیونی، این مدل هم از طراحی مدرنتر و زیباتری نسبت به رقبای داخلی (ایرانی) برخوردار است و هم پیشرانه درخوری را در خود جای داده است و علاوه بر آن نیز از سیستم تعلیق نرمی هم بهره میبرد و بالاتر از همه آنکه، کیفیت مونتاژ نسبتاً بهتری را هم نسبت به بقیه آنها ارائه میدهد. تمامی اینها مواردی است که نمیتوان بهراحتی نادیده گرفت و تنها بهصرف چینی بودن خودرو از خرید آن رویگردان شد
طراحی این خودرو بر گرفته از شیوه و نگرش جدید و مفهومی شرکت چری می باشد. این طرح بر گرفته از عناصر طبیعی، خطوط تیز و ایرودینامیک و تناسب بسیار خوب میباشد که توسط یکی از معتبر ترین شرکتهای ایتالیایی طراحی شده است.
خودرویی زیبا، جذاب و با قابلیتهای شهری و اسپرتی که آن را انتخابی ایده ال برای تمام اقشار به ویژه جوانان و بانوان می نماید و القاء گر مفهوم مدرن و به روز بودن در بین خریداران می باشد.
قابلیت های خودرو از لحاظ فنی و ظاهری نسبت به رقبا باعث استقبال بسیار خوب از ان در بازارهایی که بدان راه یافته است گشته و در مجموع آن را به خودرویی اقتصادی با ظاهری زیبا و مشتری پسند بدل نموده است.
بر اساس تست هایی که در سازمانهای معتبر ایمنی صورت گرفته، خودرو نتایج بسیار مطلوبی را کسب کرده که این خودرو را به خودرویی مطمئن و انتخابی مناسب در این کلاس تبدیل نموده است.
طراحی داخلی محیطی گرم، دلپذیر، شاداب، با نور پردازی زیبا و ملایم و وجود نشانگرهای خودرو در دو طرف که انرا به محیطی مناسب بدل نموده است.
صندلی های نرم و راحت، کیفیت داشبورد و ادوات داخلی بسیار خوب، طراحی دلنشین و امکانات رفاهی مناسب در این کلاس خودرو آن را به انتخابی مناسب برای خریداران بدل نموده است
زمانی که امویام ۳۱۵ برای اولین بار وارد کشورمان شد به دلیل ظاهر زیبایی که داشت خیلی زود توانست به فروش بالایی دست پیدا کند و عرصه را برای پژو ۲۰۶ تنگتر از قبل کند. با این که پژو ۲۰۶ چندین سال است با همان طراحی اولیه خود در کشورمان تولید میشود اما شرکت مدیرانخودرو تنها پس از گذشت مدت کوتاه نسخه بروز شده امویام ۳۱۵ را با ظاهری جدید جایگزین مدل پیشین خود کرده است. مدل هاچبک ۳۱۵ جدید در نمای عقب خود تغییرات زیادی نداشته اما مدل لیفتبک آن علاوه بر نمای جلو در نمای عقب نیز دگرگون شده است.
در نمای جلوی ۳۱۵ جدید، از چراغهای جدیدی استفاده شده که به دلیل مشکی بودنِ بخشهای داخلی، ظاهری جذاب به ۳۱۵ داده است. یک جلو پنجره باریک و کشیده بین این دو چراغ تعبیه شده که بر روی آن لوگوی بیضیشکل MVM نقش بسته است. کمی پایینتر نیز در زیر محل نصب پلاک یک هواکش بسیار بزرگ قرار دارد که در اطراف آن چراغهای مهشکن جا خوش کردهاند.
فاصله بین این هواکش بزرگ و مهشکنها به رنگ مشکی بوده که به خاطر اختلاف رنگ با بدنه خودرو ظاهری اسپرت به آن داده است. در ۳۱۵ جدید رینگها نیز شاهد تغییراتی بودهاند و در نمونه فیسلیفت این خودرو از رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی با طراحی جدید استفاده شده است. در نمای عقب مدل هاچبک این خودرو تغییرات زیادی نسبت به قبل نداشته و در این بخش از چراغهای عقبِ مجهز به لامپهای LED و هالوژن و چراغهای مهشکن بر روی سپر عقب استفاده شده است. اما در نمای عقب مدل لیفتبک این خودرو تغییرات بیشتر از مدل هاچبک است. در نمای عقب این خودرو از چراغهای عقب دو تکه استفاده شده که قسمتی از آن بر روی درب صندوق بار قرار داشته و قسمت دیگر آن بر روی گلگیر سوار شده است.
این چراغها حالت برجستهای دارند که از نظر بصری خیلی بهتر از نمونههای قبلی هستند. یکی دیگر از قسمتهای جالب توجه در طراحی بدنه این خودرو لبه درب صندوق بار آن است که دارای یک برجستگی ملایم بوده که در زیبایی ظاهر این خودرو بیتاثیر نیست.
زیر کاپوت امویام ۳۱۵ یک پیشرانه چهار سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ قرار گرفته که ۱۴۹۷ سیسی حجم دارد. این پیشرانه ۱٫۵ لیتری قادر به تولید ۱۰۷ اسببخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۰ نیوتنمتر گشتاور در ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. نیروی تولید شده توسط پیشرانه این خودرو به کمک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل شده و این خودروی ۱٫۲ تنی را به حرکت درمیآورد. نیروی تولیدی ۳۱۵ برای یک خودروی هاچبک کاملاً مناسب بوده و نیازهای یک رانندگی درون شهری را کاملاً برآورده میکند.
همان طور که اشاره کردیم در مرکز پشت آمپر این خودرو یک کامپیوتر سفری قرار دارد که اطلاعاتی همچون ساعت، مسافت طی شده، مصرف لحظهای بنزین، مقدار بنزین درون باک، مقدار مسافتی که با بنزین موجود در باک میتوان پیمود، وضعیت دربها و کاپوتهای خودرو و … را نمایش میدهد همه این امکانات برای راننده کاملاً کاربردی و به درد بخور هستند.
معمولاً در ایران وقتی مدل جدید یک خودرو وارد بازار میشود قیمتش خیلی بیشتر از نمونه پیشین خود است که این اختلاف قیمت زیاد برای استفاده از فرصت بوده تا سازندگان و فروشندگان آن از آب گلآلود ماهی بگیرند. ولی نکته جالب توجه که در خصوص ۳۱۵ وجود دارد این است که اختلاف قیمت نمونه جدید آن با نمونه پیشین خیلی کم است.
قیمت مدل صفر ام وی ام ۳۱۵ نیو فیس حدود ۴۶ میلیون توامن و مدل اسپرت آن ۴۹ میلیون توامن میباشد که البته قیمت مدلهای سال ۹۵ حدود ۳۵ تا ۳۸ میلیون و سال ۹۴ حدود ۳۰ تا ۳۳ میلیون میباشد.
نظرات